از واگذاری 15 ساله پارک پردیسان به شهرداری تا استقرار نیروهای اورژانس در آتش نشانی
گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، یکی از مشکلات در پایتخت واحدهای آلاینده بود و همچنین قرار بود تهران به شهر زیست پذیرتبدیل شود.
از سوی دیگر مشکلاتی در مواقع خدمت رسانی در بحران ایجاد می شود و خدمت رسانی را با اختلال رو به رو می کرد در این باره با مجتبی یزدانی معاون خدمات شهری شهرداری تهران در به گفت و گونشستیم.
در خصوص اعمال قوانین و مقررات در ارتباط با واحدهای آلاینده و مزاحم و رفع سدمعابر صنفی چه اقداماتی انجام داده اید؟
تفاهم نامه ای با اتاق اصناف تهران بسته شد.بهرهگیری از ظرفیتهای متقابل در پویایی و رونق اقتصادی شهر، ایجاد بانکهای اطلاعاتی مشترک و همسویی در بهرهگیری از دادههای موجود در چارچوب قوانین و مقررات، همکاری و هماهنگی لازم در جهت اجرایی کردن مباحث مصرح در طرحهای جامع و تفصیلی، بازبینی و بازنگری ضوابط جاری مورد عمل همچنین استفاده از ظرفیتهای حقوقی و قانونی شورای اسلامی شهر تهران و مبادی مرتبط و کمک به اجرای طرح جامع صنوف و مصوبات شورای اسلامی شهر تهران و استفاده حداکثری از ظرفیتهای موجود طرفین در افزایش مشارکت و رفع مشکلات در دستور کار بود.
کمک به پرداخت عوارض کسب و پیشه، پسماند و تابلوهای صنفی
همچنین انجام اقدامات اجرایی در خصوص اعمال قوانین و مقررات در ارتباط با واحدهای آلاینده و مزاحم و رفع سدمعابر صنفی،استفاده از ظرفیتهای اتاق اصناف در ایجاد مجتمعهای صنفی با همکاری شرکت شهرکهای صنعتی،همکاری و کمک به پرداخت عوارض کسب و پیشه، پسماند و تابلوهای صنفی و… برای تسهیل در وصول، توانمندسازی اصناف و جلب مشارکت آنها در اجرای ماموریتهای مدیریت شهری، همکاری و تعامل در کاهش مخاطرات و افزایش ایمنی واحدهای صنفی و مشارکت در پیشگیری از حوادث از جمله اقدامات بوده است.
شهرداری تهران چه تعهداتی برای ایجاد شهر زیست پذیر انجام داد؟
البته شهرداری تهران هم تعهداتی همانند تهیه و تدوین دستورالعملهای مورد نیاز برای همکاری و مشارکت اصناف در جهت نیل به هدف شهر زیستپذیر،افزایش تعاملات به منظور هماهنگی در صدور مجوز و تثبیت تجاریها با رعایت ضوابط مربوطه، بررسی مشکلات قانونی اتحادیههای صنفی و مسایل مبتلا به شهروندی در حوزههای صنفی و بررسی درخواستهای واصله در حوزه مدیریت شهری (از جمله ترافیکی، اقتصادی، شهرسازی در هر منطقه و ارائه راهحلهای منطقهای و گرهگشایی و رفع مشکلات موجود) دارد.
چه کارهایی تاکنون صورت گرفته است؟
در خصوص اعمال قوانین و مقررات در ارتباط با واحدهای آلاینده و مزاحم و رفع سدمعابر صنفی،برگزاری جلسات شرکت شهربان و حریمبان با اتحادیههای پوشاک و لوازم ورزشی و کیف و کفش جهت رفع سد معبر از جمله خیابان ولیعصر،برگزاری جلسات با صنوف آلاینده از جمله اتحادیه ذوب فلزات، تولیدکنندگان و فروشندگان درب و پنجره آلومینیومی، باربریهای و… جهت رفع مشکلات انتقال،همکاری و کمک به پرداخت عوارض کسب و پیشه، پسماند و تابلوهای صنفی و… برای تسهیل در وصول، برگزاری جلسات با ادارهکل وصول درآمد جهت اصلاح مصوبه بها خدمات پسماند صنوف، برگزاری جلسات سازمان زیباسازی با اتاق اصناف و مرکز مطلاعات جهت تدوین شیوه نامه نصب تابلوهای تبلیغاتی (عوارض برچسبهای روی شیشه، کرکرهها و سایبانهای واحدهای صنفی)، توانمندسازی اصناف و جلب مشارکت آنها در اجرای ماموریتهای مدیریت شهری اقداماتی صورت گرفته است.
استقرار دفاتر بازرسین اتاق اصناف در برخی از مناطق
همچنین برگزاری دورههای آموزشی قوانین و مقررات شهری ویژه اصناف، همکاری و تعامل در کاهش مخاطرات و افزایش ایمنی واحدهای صنفی و مشارکت در پیشگیری از حوادث، تشکیل کمیته ایمنی هر 15 روز یکبار در اتاق اصناف با حضور نمایندگان سازمان آتشنشانی، فرمانداری، شهرداری مناطق، تهیه و تدوین دستورالعملهای مورد نیاز برای همکاری و مشارکت اصناف در جهت نیل به هدف شهر زیستپذیر، همکاری در ابلاغ تمهیدات تخصصی برای رفع آلایندگی و مزاحمت صنوف مربوطه، افزایش تعاملات به منظور هماهنگی در صدور مجوز و تثبیت تجاریها با رعایت ضوابط مربوطه،برگزاری جلسات با ادارهکل تدوین ضوابط، نظارت و صدور پروانه برای مشاغل مجاز به استقرار در پهنههای کار و فعالیت، بررسی مشکلات قانونی اتحادیههای صنفی و مسایل مبتلا به شهروندی در حوزههای صنفی و بررسی درخواستهای واصله در حوزه مدیریت شهری، هماهنگی جهت رفع مشکلات اتحادیههای پیک موتوری، حمل و نقل مسافر، حمل و نقل کالا و آژانسهای اتومبیل و کامیون داران با معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران،استقرار دفاتر بازرسین اتاق اصناف جهت پیشبرد اهداف مشترک از سوی معاونت خدمات شهری و محیط زیست در مناطق 2، 5، 11، 12، 13، 14، هماهنگی جهت استقرار دفاتر اتحاردیههای صنفی در کاربریهای مسکونی (البته لیست دفاتر طی نامه به معاونت شهری سازی و معماری و ادارهکل تدوین ضوابط، نظارت و صدور پروانه ارسال شده است) از دیگر اقدامات انجام شده در این زمینه بوده است.
در خصوص همکاری شهرداری تهران با سازمان اورژانس کشور در زمینه امداد رسانی در مواقع بحران توضیح می دهید.
سازمان فوریتهای اورژانس پیش بیمارستانی کشور و شهرداری تهران در زمینه حضور نیروی انسانی و اجرایی در کنار عوامل عملیات و استقرار اورژانس در پایگاههای آتشنشانی و اماکن مورد توافق شهرداری در سطح شهر تهران به منظور ارائه خدمات مشترک در هنگام بروز حوادث با هم مشارکت دارند.
دسترسی به دوربینهای مدار بسته شهری از سوی اورژانس
از جمله تعهدات طرفین در این زمینه شناسایی و اعلام نقاط قابل استفاده مشترک جهت استفاده از اماکن در اختیار شهرداری تهران برای مواقع بحران همانند اماکن آتشنشانیها، سولههای بحران و همچنین مراکز بهداشتی و درمانی شهر داری تهران برای استقرار عوامل مشترک،انتقال و اجازه بهرهبرداری از بخش شمالی بوستان ولایت واقع در قسمت جنوبی محدوده سابق هواناجا و ساختمانهای شماره 5 و 6 بازرسی و ایمنی و همچنین سوله تعمیرات بالگرد به سازمان اورژانس کشور است.
همچنین استفاده مشترک از پایگاههای اورژانس وEMS توسط طرفین،دسترسی به دوربینهای مدار بسته شهری از سوی اورژانس برای کنترل ترافیک جهت EOC در مواقع بحران،بررسی و شناسایی امکانات لازم برای برقراری ارتباط فیمابین و استفاده از شبکه رادیویی مشترک جهت هماهنگی اکیپهای امدادی، بررسی کمک شهرداری به تقویت و همچنین فراهم نمودن بسترهای لازم برای حضور یگان هوایی اورژانس در مأموریتهای اورژانس و مأموریتهای مشترک، فراهم کردن بسترهای اجرایی لازم در زمینه استفاده از اورژانس هوایی، فعالیت آموزشی از تلویزیونهای شهری و شبکه اجتماعی برای آموزش همگانی و انجام فعالیتهای آموزشی، تفریحی، اطلاعرسانی و مشارکتی با هماهنگی طرفین،برگزاری کارگاههای آموزشی و سخنرانیهای علمی مشترک و آموزش و تمرین و مانورهای مشترک توسط طرفین و همکاری و مشارکت در اجرای طرحهای آموزشی و ترویجی، ارائه آموزشهای اولیه و مقدماتی امداد و فوریتهای پزشکی توسط اورژانس به عوامل آتشنشانی و خدمات ایمنی با رویکردهای تخصصی برای هم افزایی بیشتر و همچنین در امدادرسانی به آسیب دیدگان در حوادث بحران از جمله اقدامات است.
بررسی اماکن استفاده مشترک از موتور لانس سازمان اورژانس
البته این را هم بگویم که استفاده از بنرها و ایستگاههای تبلیغاتی شهر تهران جهت آموزش همگانی، استفاده از مانیتورهای شهری و ریلی برای اطلاع رسانی و آموزش همگانی، بررسی و پیشنهاد اماکن جهت استفاده مشترک از فضاهای آموزشی و رفاهی موجود با ارئه زمانبندیهای لازم توسط طرفین، انجام مطالعات، تحقیقات و پژوهشهای کاربردی در جهت استفاده از فنآوریهای نوین جهت پیشگیری و مقابله با حوادث، حریق، عملیات امداد و نجات و خدمات فوریتهای پزشکی،بررسی، مطالعه، تدوین و تصویب استانداردها، ضوابط و مقررات و دستورهای موردنیاز،بررسی و پیشبینی محلهای مناسب در ایستگاهها برای حضور و استقرار عوامل اورژانس در پایگاههای آتشنشانی موردنظر (منتخب) در سطح شهر تهران،بررسی اماکن استفاده مشترک از موتورآمبولانس سازمان اورژانس و سایر تجهیزات سازمان آتشنشانی در ماموریت مشترک با احصاء مصادیق توسط طرفین از دیگر اقدامات است.
حضور مستمر و همزمان اورژانس و آتشنشانی در حوادث
همچنین حضور مستمر و همزمان اورژانس و آتشنشانی در حوادث و عملیات امداد و نجات (امدادرسانی)،شناسایی و اعلام نقاط قابل استقرار از سوی طرفین در فضاها و مجموعههای در اختیار آنها با بازدید مشترک نمایندگان منتخب هر یک از طرفین، ارائه و جمعبندی نشستهای مشترک و تشکیل کارگروه و کمیتههای تخصصی به منظور بررسی و تقویت فضاهای جدید همکاری،بررسی درخواستها و مشکلات احتمالی فعلی عوامل اورژانس مستقر در ایستگاههای آتشنشانی و حتیالمقدور ارائه راهکارهای اصولی و منطقی جهت کمک به رفع آنها،اجرای پایلوت برخی از طرحهای پیشنهادی در بخشهایی از ماموریت برای کمک به بهبود روشها و روند اجرایی امور توسط طرفین،توسعه همکاری و مشارکت لازم در تأمین تجهیزات، امکانات عوامل اورژانس در پایگاههای تعیینشده آتشنشانی جهت حضور به موقع و همزمان تیمهای اورژانس در مأموریتهای آتشنشانی و خدمات ایمنی،مشارکت و همکاری در زمینه حضور عوامل اجرایی اورژانس در کنار عوامل عملیات سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی،همکاری و کمک به استقرار اورژانس در پایگاههای موردنظر (منتخب) سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی،حضور مؤثر و مستمر و به موقع و همزمان اورژانس در عملیات حوادث و حریق آتشنشانی در سطح شهر تهران، مشارکت در تشکیل کارگروه و کمیتههای تخصصی برای بررسی و تقویت فضاهای جدید همکاری، همکاری و مشارکت در زمینه توسعه فعالیتها و اجرای طرحهای پایلوت و بهبود روشها و حضور عوامل اورژانس در کنار عوامل عملیات سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی، بررسی و شناسایی و معرفی محل برای استقرار مرکز فرماندهی اورژانس در سطح شهر تهران برای برقراری ارتباط فیمابین و اکیپهای امدادی، بررسی درخواست و حتیالمقدور کمک به رفع مشکلات احتمالی فعلی عوامل اورژانس در ایستگاههایی که هم اکنون مستقر است.
از تامین اعتبارات تا پایش مستمر وضعیت امداد و نجات
البته تأمین اعتبارات بودجه موردنیاز برای اجرای طرح پایلوت و انجام پایش مستمر وضعیت امداد و نجات و کیفیت عملیات نجات، اطفاء حریق و فوریتهای پزشکی در دستور کار است.
چه تعداد از ایستگاه های آتش نشانی دارای پایگاه خودرویی و موتوری اورژانس هستند؟
بنابر تقویت تعاملات فیمابین این سازمان و اورژانس تهران، علیرغم اینکه اکثر ایستگاههای سازمان آتشنشانی فاقد مکان مجزا جهت استقرار نیروهای اورژانس است پس از برگزاری جلسات متعدد در سطوح مدیریتی و کارشناسی، تعداد 64 ایستگاه از سوی کارشناسان اورژانس جهت تشکیل پایگاه موتوری و 16 ایستگاه جهت استقرار خودرویی تعیین شد و تمهیدات لازم جهت استقرار نیروهای فوقالذکر از سوی سازمان آتشنشانی اتخاذ شد و جمع تعداد ایستگاههایی که دارای پایگاه خودرویی و موتوری اورژانس هستند به 80 ایستگاه افزایش یافت.
ایستگاههای دارای پد بالگرد به اورژانس معرفی شد
امکانات لازم برای برقراری ارتباط فیمابین و استفاده از شبکه رادیویی مشترک جهت هماهنگی اکیپهای امدادی بین دو سازمان از طریق هات لاین برقرار است و در مورد اورژانس هوایی ایستگاههای دارای پد بالگرد به اورژانس معرفی شد.
برگزاری کارگاههای آموزشی و سخنرانیهای علمی مشترک و آموزش و تمرین و مانورهای مشترک و همچنین ارائه آموزشهای اولیه و مقدماتی امداد و فوریتهای پزشکی توسط اورژانس به عوامل آتشنشانی و خدمات ایمنی با رویکردهای تخصصی برای همافزایی بیشتر و امدادرسانی به آسیبدیدگان در حوادث بحران به طور مستمر درحال اجرا است.
جهت بررسی مشکلات احتمالی فعلی عوامل اورژانس مستقر در ایستگاههای آتشنشانی و حتیالمقدور با ارائه راهکارهای اصولی و منطقی مبنی بر کمک به رفع آنها، ضمن احصاء مشکلات و درخواستها مساعدت لازم صورت خواهد پذیرفت.
چرا در برخی از ایستگاه ها آتش نشانی نیروهای اورژانس مستقر نیستند؟
علت عدم استقرار نیروهای اورژانس در ایستگاههای باقیمانده عمدتاً وجود پایگاه اورژانس در مجاورت یا نزدیکی ایستگاهها و عدم نیاز اورژانس است.
چه اقداماتی در حوزه محیط زیست صورت گرفته است؟ آیا پارک پردیسان به شهرداری تهران واگذار شد؟
واگذاری ساماندهی پارک پردیسان به شهرداری تهران
تفاهم نامه ای با محیط زیست داشته ایم. با توجه به اصل پنجاهم قانون اساسی “در جمهوری اسلامی، حفاظت محیط زیست که نسل امروز و نسلهای بعد باید در آن حیات اجتماعی رو به رشد داشته باشند وظیفه عمومی تلقی میگردد”. در راستای اجرای قانون حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها، همچنین با توجه به ظرفیتهای بالقوه و بالفعل موجود در این عرصه و در جهت ایجاد و تکمیل فضای سبز مناسب با شرایط مطلوب برای اوقات فراغت شهروندان و نیز مدیریت بوستانهای تفرجی درون شهری توسط شهرداری و نظر به اهمیت حفظ یکپارچگی مدیریت بوستانهای فوقالذکر، واگذاری مدیریت ساماندهی، بهسازی و بهرهبرداری بوستان طبیعت پردیسان به شهرداریی تهران در چارچوب طرح جامع پارک، موضوع این تفاهمنامه است.
طرفین در این زمینه چه تعهداتی دارند؟
ارائه خدمات مرتبط با موضوع طرح جامع پارک طبیعت پردیسان (مصوب کمیسیون ماده 5 شورای عالی شهرسازی و معماری کشور) با اولویت تأمین آب، امنیت، روشنایی و توسعه و نگهداری فضای سبز، حفظ و بهسازی فضاهای نمایشی گیاهی، استفاده از انرژیهای نو و فراهمسازی امکانات رفاهی، فرهنگی، ورزشی و آموزشی بدون تغییر در ساختار بوستان و با حفظ اجزا و عناصر اصلی طرح جامع پردیسان،ایجاد محل مناسب در پارک به عنوان قرنطینه گونههای گیاهی و سایر گونهها در مواقع نیاز، پیشبینی اعتبارات موردنیاز در اجرای طرح پارک پردیسان در بودجه سالانه و سنواتی شهرداری، برگزاری برنامههای آموزش عمومی و تخصصی به ویژه در مناسبتهای زیست محیطی، احداث موزه گونههای گیاهی جانوری، در اختیار گذاشتن تمامی اسناد طرح جامع پارک پردیسان و اطلاعات مرتبط، دراختیار گذاشتن عرصه پارک و کلیه تجهیزات مربوطه به استثنای اماکن و ابنیه سازمان حفاظت محیط زیست اعم از ساختمانهای اداری، موزهها، سالنها و…، ارائه خدمات فنی و تخصصی جهت اجرای مفاد طرح، همکاری و همراهی کامل در جهت تحقق اهداف و همچنین مفاد بند 1 ماده 3، فراهم کردن بسترهای قانونی و اجرایی لازم برای شهرداری تهران جهت تحقق کامل مفاد تفاهمنامه، پاسخگویی به مبادی ذیربط قانونی و معارضین احتمالی در قبال بهرهبرداری و مدیریت شهرداری از جمله تعهدات است.
البته سازمان حفاظت محیطزیست حق واگذاری تمام یا قسمتی از بوستان به غیر اعم از هر شخص حقیقی و حقوقی و یا نهاد و سازمان دولتی و غیر دولتی را در طول مدت تفاهمنامه (15سال) از خود سلب میکند. همچنین برای جبران بخشی از هزینهها، منابع درآمدی کاربریهای رفاهی – تفریحی و خدماتی بوستان براساس محدوده تعیین شده در ردیف 2 ماده 4، طی مدت اجرای قرارداد به شهرداری تعلق میگیرد.
در خصوص اقدامات اجرایی توضیح می دهید؟
پیشبینی اعتبارات موردنیاز در اجرای طرح پارک پردیسان در بودجه شهرداری
تکمیل کردن روشنایی رینگ اصلی پارک،آسفالت کردن کل رینگ پارک به طول 7 کیلومتر،مرمت تمامی سرویسهای بهداشتی موجود در سطح بوستان،تأمین امنیت به وسیله استقرار 60 نفر نیروی نگهبان،احداث اتاقکهای نگهبانی منطبق با اصول محیط زیست، نصب تابلوهای هشداردهنده در سطح بوستان،نصب سرعتگیر و تابلوهای راهنمایی و رانندگی در کل بوستان،نصب فنس به طول یک کیلومتر به منظور تامین امنیت هرچه بیشتر بوستان و جلوگیری از ورود سگهای بلاصاحب، نصب 4 ست کامل وسایل ورزشی، نصب مبلمان شهری شامل آبخوری، نیمکت و سطل زباله، استقرار ایستگاه آتشنشانی به صورت 24 ساعته در بوستان،امضای تفاهمنامه درخصوص بازسازی، مرمت و راهاندازی مجموعههای رفاهی پارک پردیسان،ایجاد گلخانه کلینیک حیات وحش جهت قرنطینه گونههای گیاهی و سایر گونهها،پیشبینی اعتبارات موردنیاز در اجرای طرح پارک پردیسان در بودجه سالانه و سنواتی شهرداری تهران و ارائه آن به ادارهکل برنامه و بودجه، احداث موزه گونههای گیاهی جانوری و همچنین برگزاری برنامههای آموزشی عمومی و تخصصی به ویژه در مناسبتهای زیست محیطی تاکنون تحقق نیافته است.
کدام بخش ها در اختیار شهرداری تهران نیست؟
محوطه پارک به جز پارکینگها، بوفهها و اماکن و ابنیه سازمان حفاظت محیطزیست اعم از ساختمانهای اداری، موزه، سالنها و… در اختیار شهرداری قرار گرفته است. بخشی از بوستان تحت اختیار گنجینه آب قرار داشته و همچنین بخشهایی که شامل منابع درآمدی میباشد در اختیار اشخاص حقیقی و حقوقی غیر قرار دارد.
همچنین مقرر شده برای جبران بخشی از هزینهها، منابع درآمدی کاربردیهای رفاهی – تفریحی و خدماتی بوستان براساس محدوده تعیین شده در ردیف 2 ماده 4 طی مدت قرار داد به شهرداری تعلق گیرد که تاکنون تحقق نیافته است و پارکینگها و بوفهها و… همچنان تحت بهرهبرداری سازمان حفاظت محیط زیست است.
انتهای پیام/