
در نهمین نمایشگاه حمل و نقل لجستیک چه گذشت؟
نهمین نمایشگاه حملونقل و لجستیک با تمرکز بر نقشآفرینی بخش خصوصی برگزار شد؛ رویدادی که با اعلام تصمیمات مهمی از جمله تصویب سند ستاد ملی ترانزیت، تعیین چارچوب جدید برای نرخ بلیت هواپیما، آغاز تملک و اجرای پروژههای ریلی و آزادراهی، برنامههای نوسازی ناوگان حملونقل و اقدامات تازه در حوزه بنادر، فرودگاهها و لجستیک کشور همراه بود.
به گزارش پایگاه خبری اخبارخوب به نقل از ایسنا، نهمین نمایشگاه حمل و نقل لجستیک امسال متفاوت از سالهای گذشته برگزار شد و نقطه تفاوت نیز در آن بود که غرفههای بخش دولتی به حداقل رسیده بود و تقریبا در تمام غرفهها، بخش خصوصی حضور داشت که نسبت به سال های قبل استقبال بهتری از آن شد.
وزیر راه وشهرسازی نیز با حضور در افتتاحیه این نمایشگاه در روز یکشنبه عنوان کرد که این دوره مثل سالهای پیش بزرگترین غرفهها را مدیران وزارت راه و شهرسازی و البته سازمانهای تابعه اشغال نکردهاند که یک انتخاب آگاهانه بوده و تمام تلاشمان این بود این غرفهها بیشتر و بیشتر شود و به تلاشگران، صنعتگران و نخبگانی که محصولات و خدمات خود را ارائه میکنند تعلق بگیرد.البته این اقدام به معنای این نیست که مدیران حوزه صنعت حمل و نقل در همه شقوق صنعت حمل و نقل و لجستیک حضور نخواهند داشت. اتفاقاً ماموریت ویژه دارند که حضور پررنگتری نسبت به نمایشگاههای دیگر داشته باشند، اما این بار نه در غرفههای خودشان بلکه در دیگر غرفهها حضور خواهند داشت.
سند ستاد ملی ترانزیت تصویب شد
فرزانه صادق همچنین در این نمایشگاه از تشکیل ستاد ملی ترانزیت است، خبر داد و گفت که سند ستاد ملی ترانزیت به تصویب رسیده و ابلاغ خواهد شد و این سند حتماً در حذف بعضی از بروکراسیهایی که امروز با آن مواجهیم هم در حوزه حمل و نقل و هم در حوزه ترانزیت اثرگذار خواهد بود.
تصمیم تازه در خصوص نرخ بلیت هواپیما
سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری نیز در این نمایشگاه حضور پیدا کرد و ضمن بازدید از غرفهها با خبرنگاران به گفتوگو پرداخت.
ابوذر شیرودی در جلسه پرسش و پاسخ با خبرنگاران به قیمت بلیت هواپیما و تصمیمات تازه در این خصوص اشاره کرد و گفت که به آزادسازی نرخ بلیت اعتقاد داریم، ولی به رهاسازی نه. قطعا متغیرهایی بر قیمت بلیت هواپیما از جمله قیمت سوخت و نرخ ارز تاثیر میگذارد. ۹۰ درصد هزینه شرکتهای هواپیمایی ارزی است و فقط حقوق و دستمزد ریالی است که آنهم افزایش سالیانه دارد. خرید قطعات، خدمات فرودگاهی و… ارزی است و تغییرات نرخ ارز روی آن تاثیر دارد. بنابراین باید خط تعادل رعایت شود. در این راستا پیشنهادات خودمان را به وزارت راه فرستادیم. رنجی برای نرخ تعیین کردهایم و قرار است در وزارت راه این موضوع جمع بندی شود.
وی همچنین از پیگیری سازمان هواپیمایی برای برقراری مسیرهای اروپایی نیز خبر داد.
برقراری پروازهای اروپایی نیازمند دیپلماسی سنگین است
در نشست خبری دومین روز نمایشگاه مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، سرپرست سازمان هواپیمایی را همراهی کرد.
طاهر عبدالحی ضمن اشاره به اینکه بازگشت پروازهای ایرانایر به مقاصد اروپایی نیازمند دیپلماسی سنگین، پیگیریهای حقوقی مستمر و عبور از بروکراسی پیچیده اتحادیه اروپاست که پیگیریهای لازم در این خصوص در حال انجام است از بدهی ۱۵ میلیون دلار ایران ایر به فرودگاههای استانبول، نجف، دبی، جده، دمام، دوحه و دیگر فرودگاههای اطراف خبر داد و گفت که در این چند نقطه در یک سال اخیر پرداختی انجام نشده است. با این حال از ابتدای آذر ماه امسال بازپرداخت این بدهیها آغاز شده و پیشبینی میشود پروازهای استانبول این شرکت از سر گرفته شود.
۵۵فرودگاه سال گذشته زیان ده بودند
مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران نیز در این نمایشگاه با اشاره به اینکه ۸۰ درصد فرودگاهها در کشور زیر یک میلیون مسافر دارند و برای اقتصادی کردن آنها نیاز است سایر بخش های صنعتی به آنها کمک کنند عنوان کرد که از ۵۶ فرودگاه در سال ۱۴۰۳، ۵۵ فرودگاه زیانده و یک فرودگاه سودده بود. با برنامهریزیهای صورت گرفته بنا داریم که سایر فرودگاهها هم به بخش سودده اضافه شوند.
وی همچنین به اهمیت اقتصادی کردن فرودگاهها نیز اشاره کرد و گفت که میتوانیم برخی از فرودگاهها را از طریق بخش خصوصی به سرمایهگذار واگذار کنیم. در تلاشیم فرودگاههایی که این قابلیت را دارند احصا کنیم. واگذاری مدیریت و بهره برداری را از یک یا دو فرودگاه شروع خواهیم کرد.
تصویربرداری ۸۴ هزار کیلومتر از راههای کشور طی یکسال گذشته
در دومین روز نشست نمایشگاه مجید کیانپور _مدیرعامل آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک اظهار کرد طی یکسال گذشته ۸۴ هزار و ۵۰۰ کیلومتر از محورهای کشور تصویربرداری کردیم و آزمایشگاه تلاش دارد هرسال از ۳۲۰ هزار کیلومتر راههای کشور ۹۵ هزار کیلومتر برداشت تصویر داشته باشد.
۱۰۰ کیلومتر از اراضی راهآهن رشت – آستارا تملک شد/ آغاز ساخت از سال آینده
در سومین روز نهمین نمایشگاه امین ترفع_مشاور وزیر راه و شهرسازی با خبرنگاران به گفتوگو پرداخت و در نشستی افزود که بیش از ۱۰۰ کیلومتر از مسیر راه آهن رشت – آستارا تملک شد و تا پایان سال تملک به اتمام می رسد تا بتوانیم از سال آینده عملیات اجرایی احداث راه آهن را آغاز کنیم.
وی همچنین از لغو پروانه تردد کامیونهای ایرانی با بلاروس و قزاقستان و توافقات مختلف در حوزه حمل و نقل با کشورهای ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان خبر داد.
سند برنامه عملیاتی توسعه لجستیک کشور تهیه میشود
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نیز در این نمایشگاه اعلام کرد که در حال تهیه سند برنامه عملیاتی توسعه لجستیک کشور هستند
سامانه سپهتن تا پایان سال برای همه اتوبوسها فعال میشود
در سومین روز از نهمین نمایشگاه حمل و نقل لجستیک رضا اکبری – رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای – با بیان اینکه که قصد داریم برای کاهش تصادفات در جادهها رفتار رانندگان و وسایل نقلیه آنها را رصد کنیم گفت که با ۷ هزار اتوبوس فعال در کشور مواجهیم که نیمی از آنها مجهز به سامانه سپهتن هستند و تلاش داریم تا شب عید نیمه دوم را به سامان وصل کنیم. این گام بزرگی برای کنترل رفتار رانندگان است.
وی همچنین خبر داد که برای نوسازی ناوگان اتوبوسی کشور قصد داریم ۱۲۵۰ دستگاه اتوبوس از تولید داخل و ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس نیز از محل واردات تامین کنیم.
انجام عملیات لایروبی برای جلوگیری از کاهش سطح آب دریای خزر
سعید رسولی – مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی نیز از این نمایشگاه بازدید و به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. رسولی با اشاره به اینکه در حال حاضر با کاهش آب دریای خزر مواجه هستیم و با پنج کشور حاشیه دریای خزر نیز تصمیم گرفتیم، مطالعات را به اشتراک بگذاریم و در این بخش هم افزایی داشته باشیم افزود که علاوه بر مطالعات مستمر عملیات لایروبی برای باز نگه داشتن کانالهای بنادر شمالی کشور نیز انجام میشود.
وی همچنین اضافه کرد که اخیرا با سرمایه گذاری بخش غیردولتی، بزرگترین لایروب خزر در بنادر شمالی کشور حضور پیدا کرده است و همچنین در حال مطالعه و طراحی و ایجاد بندر جدید با توجه به کاهش آب دریای خزر، هستیم.
برقی سازی راه آهن تهران_مشهد آغاز می شود
جبارعلی ذاکری – مدیرعامل راه آهن همچنین با حضور در این نمایشگاه از برقی سازی راه آهن تهران – مشهد خبر داد و گفت که عملیات اجرایی برقیسازی محور تهران -مشهد تا پیش از پایان سال ۱۴۰۴ آغاز می شود.
وی همچنین عنوان کرد که شرق کشور اتصال خواف-هرات را داریم و با این مسیر میزان مراودات ریلی افزایش یافته و امسال ۴۰۰ هزارتن بار بین ایران و افعانستان جابجا شده است و امیدوارم در سال ۱۴۰۵ این میزان بار به ۱.۳ میلیون تن در این محور برسد.
افزایش عوارض آزادراهی/آغاز ساخت قطعه سوم آزادراه تهران_ شمال از چند روز دیگر
چهارمین روز نمایشگاه نیز در حالی به پایان رسید که رئیس سازمان هواشناسی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل از آن بازدید کردند.
هوشنگ بازوند – معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت در نشستی با خبرنگاران از افزایش عوارض آزادراهی خبر داد و عنوان کرد که طی حدود پنج سال گذشته به طور متوسط عوارضها ۱۵ درصد افزایش پیدا کرده بود به همین دلیل کسانی که مشغول ساخت آزادراه بودند با چالش جدی مواجه شدند و تقاضا داشتند افزایش انجام شود. ماهم پیشنهاد داده بودیم ولی چون در جلسه شورای سران رفته بود این فرآیند کمی طولانی شد که در نهایت ۲۰ روز پیش این موضوع به ستاد تنظیم بازار و در نهایت به وزارت راه ابلاغ شد و ما نیز روز گذشته ابلاغ کردیم. علی رغم اینکه هنوز آزادراه سازها راضی نیستند این عوارض تا حداکثر ۳۰ درصد افزایش یافته است.
وی همچنین در خصوص قطعه سوم آزادراه تهران – شمال نیز گفت که قطعه سه آزادراه تهران – شمال ۱۲۰همت اعتبار نیاز دارد. از سیاه بیشه تا ولی آباد را هشت کیلومتر مجوز محیط زیست گرفتیم و کار اجرایی تا چند روز دیگر شروع می شود. این هشت کیلومتر با ۱۰۰ درصد نظر محیط زیست انجام میشود. پیشنهاد محیط زیست این بوده که راههای دسترسی حذف شود و همه مسیر تونل باشد که ما نیز موافقیم. این هشت کیلومتر احداث شود مسیر پنج دقیقه ای خواهد شد و حلقه پرترافیک برداشته می شود.
انتهای پیام