
بررسی مشکل دور موتور بالا در حالت توقف خودرو
دور موتور خودرو در حالت درجا و پس از گرم شدن خودرو به طور معمول باید در بازهای مشخص قرار داشته باشد. برای اکثر خودروها، این محدوده بین 800 تا 900 دور در دقیقه است. اگر دور موتور بالاتر از این مقدار باشد، ممکن است نشاندهنده وجود مشکلاتی در سیستمهای مختلف خودرو باشد. در این مقاله، به بررسی علل افزایش دور موتور در حالت درجا و راهحلهای ممکن خواهیم پرداخت. قطعا گاز خوردن بیش از اندازه موتور همیشه نشاندهنده وجود مشکل نیست، به ویژه در شرایط خاص مانند سرما. در روزهای سرد، دور موتور در ابتدای روشن نمودن خودرو ممکن است بالاتر از حد نرمال باشد. این افزایش دور موتور به دلیل تلاش موتور برای گرم کردن سریعتر پیشرانه و بهبود کارایی است. اما چنانچه دور موتور پس از گرم شدن همچنان بالا باشد، نشانهای از وجود مشکل است و نیاز به بررسی و عیبیابی دقیق دارد.البته ذکر این نکته نیز ضروری است که درجا کارکردن خودرو برای مدت زمان طولانی علاوه بر افزایش مصرف سوخت، باعث بالا رفتن استهلاک مابقی قطعات مانند شمع خودرو، فن و سیستم خنک کننده، تسمهها و… شود. (برای اطلاع از قیمت شمع خودرو ان جی کی مدل BKR6E-6962، به فروشگاه آنلاین ریاحی پارت مراجعه کنید. این مدل شمع برای انواع خودروهای ایرانی مانند خودروهای خانواده سایپا، سمند و پژو 405، خانواده خودروهای MVM و… مناسب است)
در خودروهای کاربراتوری قدیمی (مانند خودروهای پراید مدل 1383 به قبل) درجا کار کردن خودرو در هوای سرد باعث گرم شدن خودرو و عملکرد بهتر میشد اما با توجه به اینکه امروزه همه خودروهای تولیدی داخلی و خارجی از سیستم تزریق سوخت انژکتوری استفاده میکنند، گرم کردن خودرو در حالت درجا منسوخ شده است.
تنظیمات نامناسب کاربراتور یا انژکتور
برای خودروهایی که از کاربراتور استفاده میکنند مانند مدل های پایین پراید و پیکان، تنظیمات نادرست کاربراتور میتواند باعث افزایش دور موتور شود. کاربراتور در اصل قطعه ای است که وظیفه مخلوط کردن سوخت و هوا و ارسال آن به درون سیلندر جهت احتراق را دارد. اگر تنظیمات کاربراتور به درستی انجام نشده باشد، ممکن است مقدار هوای ورودی به موتور بیشتر از حد معمول باشد و در نتیجه دور موتور افزایش یابد. در خودروهای مجهز به سیستم انژکتور، تنظیمات نادرست در زمان پاشش سوخت نیز میتواند به همین نتایج منجر شود. البته در خودروهای امروزی مقدار دقیق پاشش سوخت توسط ECU خودرو تعیین میشود.
نشتی هوا
نشتی در سیستم ورودی هوا یکی دیگر از دلایل افزایش دور موتور است. این نشتی میتواند در شلنگها، جعبه فیلتر هوا یا حتی در خود منیفولد ورودی وجود داشته باشد. اگر هوای اضافی به موتور وارد شود، موتور به طور خودکار تلاش میکند تا با افزایش دور موتور، با این تغییرات سازگار شود. برای تشخیص نشتی هوا، میتوان از دستگاههای مخصوص نشتییابی استفاده کرد.
خرابی سنسور دور موتور
سنسور دور موتور (RPM Sensor) یکی از اجزای حیاتی در سیستم کنترل موتور است. این سنسور به ECU اطلاعات دقیقی از دور موتور ارسال میکند. اگر این سنسور دچار خرابی شود، ممکن است اطلاعات نادرستی به ECU ارسال کند و در نتیجه دور موتور افزایش یابد. بررسی و تعویض سنسورهای معیوب میتواند به رفع این مشکل کمک کند.
مشکلات الکتریکی
خرابی یا اختلال در سیستم الکتریکی یا ECU نیز میتواند منجر به افزایش دور موتور در حالت درجا شود. ECU به عنوان مغز متفکر خودرو، وظیفه کنترل عملکرد موتور را دارد. اگر این سیستم دچار خرابی شود، ممکن است به درستی عمل نکرده و دور موتور را افزایش دهد. در این موارد، نیاز به استفاده از دستگاههای عیبیاب (Diagnostic Tools) برای شناسایی مشکلات و رفع آنها وجود دارد.
خرابی سیم پدال گاز
اگر سیم فلزی اتصال بین پدال گاز و دریچه گاز سفت باشد و خلاصیای برای آن در نظر گرفته نشده باشد، این موضوع میتواند باعث شود که دریچه گاز کمی بیشتر از حالت نرمال باز بماند. این وضعیت میتواند منجر به ورود هوای اضافی به موتور شود و در نتیجه دور موتور در حالت درجا افزایش یابد.
خرابی سنسور پدال گاز
خرابی سنسور گاز برقی نیز میتواند باعث افزایش دور موتور در حالت درجا شود. این سنسور وظیفه دارد تا موقعیت دریچه گاز را به ECU گزارش کند. اگر این سنسور دچار خرابی شود، ممکن است اطلاعات نادرستی به ECU ارسال کند که در نتیجه میتواند منجر به باز ماندن دریچه گاز و افزایش دور موتور شود.
خرابی استپر گاز
خرابی استپر گاز هم میتواند به افزایش دور موتور در حالت درجا منجر شود. استپر گاز وظیفه کنترل مقدار هوای ورودی به موتور در حالت درجا را بر عهده دارد. اگر این قطعه دچار خرابی یا گیر کردن شود، ممکن است مقدار هوای ورودی به موتور بیشتر از حد معمول باشد و در نتیجه دور موتور بالاتر رود.
نتیجهگیری
مشکل افزایش دور موتور در حالت درجا میتواند به دلایل مختلفی ایجاد شود و عدم توجه به این موضوع میتواند منجر به آسیبهای جدی به موتور و کاهش عمر آن شود. بنابراین، در صورت مشاهده این مشکل، توصیه میشود که خودرو به یک تعمیرکار متخصص نشان داده شود تا مشکلات به صورت دقیق بررسی و رفع شوند. با توجه به پیچیدگیهای سیستمهای مختلف خودرو، بررسی دقیق و استفاده از تجهیزات مناسب برای تشخیص و رفع مشکل ضروری است. با اقدام بهموقع و صحیح، میتوان از بروز مشکلات جدیتر در آینده جلوگیری کرد. برای بالا بردن اطلاعات عمومی و فنی خود در مورد خودرو، به مجله دانستنی های ریاحی پارت مراجعه کنید.