15 نمونه طرح سربرگ شرکتی و اداری + وکالت

با رشد و پیشرفت چشمگیر انسان در دو دهه اخیر در زمینه ی علم و فناوری، شاهد تغییرات گسترده ای در روابط تجاری و صنعتی بوده ایم و تعاریف جدیدی از علم بازاریابی و مارکتنیگ برای رشد و رونق تجاری کسب و کار ها بوجود آمد. روابط سازمانی و مکاتبات اداری شکلی تازه بخود گرفت و هر شرکتی به دنبال ایجاد نظم و سازمان دهی در اسناد رسمی و مکاتبات درون سازمانی و تعریف یک قالب صحیح برای آنها بود. به همین جهت  سربرگ ها بیش از پیش از اهمیت بیشتری برخوردار شدند. سربرگ ها جز اصلی ترین عناصر اسناد اداری هر سازمان بوده و به عنوان هویت و نماینده هر کسب و کار تعریف می شود.

سربرگ چیست؟

سربرگ به برگ کاغذ چاپ شده ای گفته می شود که هویت و خصوصیات یک سازمان را به مخاطب معرفی و آشکار می کند و از آن برای برقراری ارتباط با اشخاص حقیقی و حقوقی، نوشتن یادداشت، درج نامه های اداری و رسمی استفاده می شود. سربرگ جز مهمترین اسناد اداری هر سازمان و کسب و کار می باشد که به وسلیه ی آن اسناد و مکاتبات مهم تنظیم و بایگانی می گردد.

یکی از مشخصه های مهم سربرگ ها، داشتن شماره، تاریخ و پیوست می باشد، این مشخصه سبب راحتی در بایگانی و آرشیو نامه های اداری می شود. این ویژگی سبب می شود که به هنگام جستجوی یک نامه به راحتی به آن دسترسی داشته باشد و تنها با بررسی اطلاعات سربرگ تشخیص دهید که به کدام شرکت یا شخص تعلق دارد و در چه تاریخی ارسال شده است و همراه آن برگه ای پیوست شده است یا خیر.

علاوه بر کاربرد سربرگ ها در انتقال اطلاعات، ابزاری جهت معرفی و شناساندن کسب و کار ها می باشند. یک سربرگ به کسب و کار شما اعتبار و رسمیت می بخشد و اطلاعات کاملی در مورد نوع فعالیت و خصوصیات شرکت شما به مخاطب ارائه می دهد. یک سربرگ حرفه ای با طراحی منحصر بفرد به شناخت هر چه بهتر شرکت شما کمک می کند و میتواند به ارتباطات و تعمالات شما با سازمان ها و اشخاص تحکم بخشد.

طراحی سربرگ

طراحی سربرگ نیز همانند سایر اقلام چاپی ست اداری از اهمیت ویژه ای برخوردار است و نیازمند رعایت استاندارد ها و نکات طراحی است. فراموش نکنیم یک سربرگ وظیفه انتقال اطلاعات را بر عهده دارد و طراحی آن بایستی مطابق با این ویژگی انجام بگیرد. از سربرگ ها برای عقد قرارداد های کاری، درج فاکتور و ارسال قیمت نیز استفاده می شود و به همین منظور خوانایی و رسایی در آن ها بسیار مهم است.

نکات و استاندارد های لازم برای طراحی سربرگ شرکتی حرفه ای

1- انتخاب رنگ مناسب، انتخاب رنگ و تعیین رنگ سازمانی برای یک کسب و کار از اصلی بخش های طراحی اقلام تبلیغاتی محسوب می شود، چرا که روانشناسی هر یک از رنگ ها در علم گرافیک معنی و مفهوم خود را دارند. در طراحی طرح سربرگ بهتر است از دو یا سه رنگ برای حاشیه و المان های استفاده شده در طرح استفاده کرد و بسیار مناسب است که ترکیب رنگ ها بر اساس نوع فعالیت شرکت و کسب و کار باشد. رنگ موثرترین عامل بر تاثیر پذیری احساس مخاطب و بیننده می باشد.

2- حاشیه و کادر بندی، در سربرگ ها حاشیه و کادربندی بسیار اهمیت دارد، کادر بندی سربرگ ها شامل هدر و فوتر سربرگ یا همان قسمت بالا و پایین سربرگ می شود. طراحی یک چارچوب مناسب برای چیدمان اطلاعات سربرگ بسیار حائز اهمیت است چرا که اولین چیزی که نگاه بیننده را به هنگام تماشای سربرگ به خود جذب میکند، کادربندی سربرگ و رنگ بندی آن است، این دو از اصلی عناصر طراحی سربرگ بشمار می آیند. حاشیه و کادر بندی سربرگ می تواند از ترکیب المان های سیاه و سفید باشد یا بصورت رنگی از ترکیب رنگ ها با کنتراست مناسب باشد تا مخاطب را به خود مجذوب کند.

3- اندازه سربرگ، سایز مناسب برای سربرگ های اداری و قرارداری، سایز های A4 و A5 می باشد، هر یک از اندازه ها با توجه به کاربرد شان قابل استفاده می باشد و حتی از سایز های کوچکتر برای نوشتن یادداشت استفاده می کنند. اما در بسیاری از شرکت ها و سازمان سایز a4 کاربرد بیشتری دارد، چرا که تمایل دارند تا یک نامه اداری و قرارداد کاری واحد در یک سربرگ تنظیم و منعقد شود.

4- پس زمینه مناسب، بسیاری از افراد علاقه دارند از فضای خالی باقی مانده در سربرگ برای درج برند و عنوان شرکت شان استفاده کنند یا از یک تصویر مرتبط با کسب و کار شان بصورت محو و پس زمینه استفاده بکنند. پیشنهاد ما این است که این فضای خالی دست نخورده باقی بماند و از آن برای درج موارد چاپی، متن قرارداد و نامه اداری استفاده شود تا اطلاعات و محتوای سربرگ خوانا و قابل رویت باشد.

5- چیدمان اطلاعات سربرگ، سربرگ ها حاوی اطلاعات مهم هستند و ارتباطات و تعاملات یک سازمان بر اساس آنها انجام میگیرد، سعی کنید اطلاعات ضروری و مهم از قبیل، شماره های تماس، آدرس محل کار، آدرس ایمیل و وبسایت، عنوان و فعالیت شرکت، آرم و برند شرکت و شماره ثبت شرکت را در سربرگ بیاورید. این اطلاعات به تناسب اهمیت در بالای سربرگ و انتهای آن جایگذاری می شود. البته خوانایی و رنگ بندی این اطلاعات نیز بسیار مهم است، سعی کنید از فونت رسمی و خوانا با رنگ بندی مناسب برای اطلاعات تماس استفاده کنید.

سربرگ ها جز سازمان یافته ترین عناصر تبلیغاتی هر کسب و کار بشمار می آیند و نقش قابل توجهی در معرفی و شناساندن یک برند تجاری و ارتباطات کسب و کار ها دارند و بسیار شایسته توجه اند، با داشتن یک سربرگ حرفه  ای و منحصر بفرد موجبات برتری و شناخت بهتر کسب و کار خود شوید.

چاپ سربرگ

سربرگ ها به دو روش افست و دیجیتال به چاپ می رسند. هر یک از این روش ها مزیت های مختص به خود را دارد، معمولا کسانی که تصمیم به چاپ سربرگ دارند بر حسب هزینه، زمان و تیراژ مورد نیاز روش چاپ سربرگ را انتخاب می کنند. در چاپ دیجیتال، فرایند چاپ به زمان کمتری نیاز دارد و مشتری این امکان را دارد که سربرگ را در تیراژ کم و به دلخواه چاپ بکند. اما در چاپ افست، فرایند چاپ زمان بر و چند مرحله ای است و حداقل تیراژ چاپ محدودیت دارد. در چاپ افست امکان استفاده از رنگ های ترکیبی و ساختنی و پنتون فراهم است.

پس از اتمام مراحل طراحی سربرگ، خروجی فایل چاپ سربرگ جهت تکثیر به واحد چاپخانه ارسال می شود، در هر دو روش دیجیتال و افست نیازمند رعایت یک سری از استاندارد ها هستیم که باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد تا فرایند چاپ دچار مشکل نشود. در ادامه مطلب به توضیح برخی از نکات مهم و تاثیر گذار در کیفیت چاپ سربرگ خواهیم پرداخت.

در طراحی ست اداری، رنگ سازمانی شرکت به عنوان رنگ غالب در رنگ بندی کارت ویزیت، سربرگ و دیگر اقلام ست اداری مورد استفاده قرار می گیرد، بنابراین به هنگام چاپ باید توجه ویژه ای به کد رنگ های ارسالی به چاپخانه داشت تا کیفیت چاپ رنگ ها در سربرگ همانند رنگ سازمانی و یکسان با دیگر اقلام ست اداری باشد. بهتر است کد رنگ ها بر اساس نوع کاغذ چاپی و پس از بررسی کیفیت و ضخامت کاغذ مورد استفاده برای چاپ انتخاب شود.

یکی از نکات مهم که در صورت عدم رعایت آن فرایند چاپ را با مشکل روبرو می کند، حاشیه ایمن است، حاشیه ایمن به فاصله لبه کاغذ تا طرح اصلی گفته می شود. این حاشیه بطور معمول نیم سانتی متر در نظر گرفته می شود تا پس از چاپ سربرگ به هنگام برش و بسته بندی چیزی از متون و طرح اصلی برش داده نشود.

سربرگ ها در دو سایز A4 و A5 چاپ می شوند، چاپخانه ها نیز به منظور کاهش خطا و افزایش کیفیت چاپ، استاندارد هایی را برای دریافت سفارشات چاپی تعیین می کنند. یکی از این استاندارد ها، تعریف اندازه کاغذ برای چاپ می باشد. برای سایز A4 استاندارد 21 * 29.7 سانتی متر و برای سایز A5 استاندارد 14.8 * 21 سانتی متر استفاده می شود. گرماژ و ضخامت کاغذ یکی از مواردی است که در چاپ سربرگ مورد توجه قرار می گیرد، بطور معمول در چاپخانه ها از کاغذ های 80 و 100 گرم برای چاپ سربرگ استفاده می شود که بر حسب هزینه، کاربرد و سلیقه مشتری انتخاب می شود.

رعایت نکات و استاندارد های ذکر شده برای مراحل طراحی و چاپ سربرگ، کیفیت مطلوب سربرگ نهایی را تضمین خواهد کرد.

مطالبی که عنوان شد نشان از اهمیت و جایگاه مهم سربرگ ها در سازمان ها دارد و اینکه چرا مدیران شرکت ها و کسب و کار توجه ویژه ای به طراحی ست اداری بویژه سربرگ و سایر اوراق ادرای خود دارند.

در زیر به چند مورد از سربرگ های قرارداری و شرکتی اشاره شده است.

با مشاهده تصاویر فوق ضرورت وجود و استفاده از سربرگ ها را درک می کنیم و در می یابیم که هر سازمان نیازمند سربرگ اختصاصی خود با ویژگی های ظاهری خاص است تا به فعالیت های تجاری خود رسمیت و اعتبار بدهد. یک سربرگ حرفه ای متناسب با نوع فعالیت کسب و کار طراحی می شود و طراحی، رنگ بندی و آرم شرکت متناسب با خصوصیات شرکت طراحی و چاپ می شود.

سربرگ ها بطور متعدد در موارد مختلف برای ثبت داده های مهم در تعاملات و قرارداد های تجاری استفاده می شود و در بسیاری از نمایندگی های بیمه، دفتر های فنی و مهندسی، شرکت های ساختمانی، دفاتر وکالت و موسسه های حقوقی مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه چند نمونه از سربرگ های شرکتی و قراردادی که در ادارات و سازمان های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد را مورد بررسی قرار می دهیم.

نمونه طرح سربرگ وکالت

سربرگ

چند نمونه دیگر از بهترین سربرگ شرکتی

سربرگ

آنچه که امروز مشخص است سربرگ های بیشماری به طراحی و چاپ می رسند، اما در این میان نکته قابل توجه چگونگی طراحی صحیح و مناسب قالب و چاپ با کیفیت و مطلوب سربرگ است که نیازمند رعایت یک سری از استاندارد ها و نکات طراحی است.

مجموعه ترنج گراف با تکیه بر سابقه چندین ساله در زمینه طراحی انواع مختلف فایل های آماده برای اقلام چاپی نظیر کارت ویزیت، تراکت تبلیغاتی و بویژه طرح سربرگ لایه باز شرکتی و سازمانی و با بهره گیری از طراحان مجرب و حرفه ای و آشنا به اصول طراحی و استاندارد های چاپ، طرح های متنوع و حرفه ای برای سربرگ مشاغل ایرانی طراحی کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا