چرا برخی افراد از خوردن غذای چرب لذت می‌برند؟

چرا برخی افراد از خوردن غذای چرب لذت می‌برند؟

زمان انتشار : ۱۳۹۹/۰۴/۲۴ - ۲۰:۲۸

بسیاری از افراد معتقدند که لذت مصرف برخی از غذاها به علت چربی موجود در آنهاست و بر اساس نتایج تحقیق جدید مرکز حواس شیمیایی مونل (Monell) دوست داشتن غذای چرب فقط مربوط به چربی آن نیست، بلکه به خصوصیات ژنتیکی ذاتی مصرف‌کننده و درک چربی نیز مرتبط است.

به گزارش اخبار خوب به نقل از نیوز، تنوع فردی بر درک مثبت از چربی ناشی از آرایش ژنتیکی یک فرد است. چگونگی تاثیر  بو و طعم غذا و نوشیدنی بر دوست داشتن تاثیر دارد بنابراین مقدار و نوع مواد غذایی مصرفی درنهایت بر سلامت انسان تاثیرگذار خواهد بود.

این گروه در سال ۲۰۱۸ دوقلوهای همسان مذکر بالغ را برای شرکت در جشنواره سالانه Twinsburg  مورد آزمایش قراردادند.

محقق این تحقیق اظهار کرد: ما از شرکت‌کنندگان خواستیم که چیپس سیب‌زمینی کم‌چرب و پرچرب را ارزیابی و اعلام کنند که چربی آن چه میزان است و چقدر آن را دوست دارند. دی ان ای  (DNA) شرکت‌کنندگان بررسی شد و ژنو تیپ آنها در صدها هزار مکان از ژنوم آنان مشخص شد.

دکتر جان هایز، استاد علوم غذایی دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا  گفت: بسیاری از مطالعات قبلی با استفاده از مدل راه‌حل‌هایی برای کنترل آزمایشی بزرگتر و سعی در پیوند ادراک کردند اما اغلب نتوانسته‌اند اطلاعات خود را به غذاهای واقعی پیوند زنند. این مطالعه یک ماده غذایی واقعی، چیپس سیب‌زمینی بود که برای غلبه بر این محدودیت به طرح آزمایش اضافه شد.

دوقلوهای ژنتیکی یکسان در الگوی دلخواه خود برای چیپس‌های سیب‌زمینی پرچرب و کم‌چربی در مقایسه با دوقلوهای غیر یکسان شباهت بیشتری داشتند. این گروه با مقایسه نتایج آزمایش چشایی از سایر جفت‌های دوقلوها با ژنو تیپ مشابه، دو نوع ژن خاص را مشخص کرد که با رتبه‌های موردعلاقه دوقلوها ارتباط داشتند. هیچ‌کدام از این ژن‌ها قبلا با درک چربی مرتبط نشده بودند.

اگرچه چربی در غذاها تقریبا موردپسند جهانی است، اما ممکن است برخی از افراد به دلیل گرایش ژنتیکی غذاهایی با چربی بیشتر و کمتر ترجیح دهند. مراحل بعدی تحقیق این گروه شامل درک میزان جهانی بودن این تاثیرات ژنتیکی، آزمایش افراد در سراسر جهان و انواع مختلف چربی در بسیاری از غذاهای مختلف مانند پیتزا ، کلوچه و بستنی خواهد بود.

عطروطعم تنها یکی از عوامل متعددی است که باعث انتخاب غذا می شود و دیگر موارد شامل هزینه، در دسترس بودن و سلامتی است.

وی در ادامه افزود: “بیشتر افراد تصور می‌کنند که بیشتر محرک‌ها موجب مصرف بیشتر می‌شوند، اما چندین دهه تحقیق به ما می‌گوید که خلاف این تصور صحیح است، ما ازآنچه دوست نداریم اجتناب می‌کنیم.”

پاسخ دادن

نکات : آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند. *

*

دو × سه =