نگاهی به انواع ناهنجاری کیفوز و تمرینات اصلاحی آن

آنا گزارش می‌دهد

ناهنجاری کیفوز متعدد است اما تمرینات اصلاحی برای رفع آن وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری اخبارخوب به نقل از خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، اختلال کیفوز یا قوزپشتی (گوژپشتی)، یک نوع انحراف در ستون فقرات است که باعث خم شدن بخشی از آن به سمت بیرون می‌شود. این مشکل ممکن است برای افراد در سنین مختلف رخ دهد، اما اغلب در دوران بلوغ اتفاق می‌افتد. اگرچه این بیماری معمولاً مشکلات جدی را ایجاد نمی‌کند، اما در صورت شدت بالا می‌تواند باعث تغییر شکل ستون فقرات و درد شود.

انواع کیفوز

 کیفوز وضعیتی یا خلفی (Postural kyphosis)، یکی از رایج‌ترین انواع کیفوز است که معمولاً در نوجوانان رخ می‌دهد و بیشتر دختران را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در این نوع کیفوز، بدن به دلیل نشستن نادرست و قرارگیری در حالت نامناسب، باعث رشد غیرطبیعی ستون فقرات و عضلات اطراف آن می‌شود که در نهایت منجر به گوژپشتی می‌شود. این نوع کیفوز عمدتاً در دوران بلوغ به وجود می‌آید و در بزرگسالی معمولاً مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما ممکن است به طور موقت دردناک باشد. درمان این نوع کیفوز به وسیله ورزش و حفظ حالت مناسب بدن امکان‌پذیر است. 

کیفوز شوئرمن (Scheuermann’s kyphosis) نیز همانند کیفوز وضعیتی در دوران نوجوانی رخ می‌دهد، اما شدت بیشتری دارد. در این حالت، مهره‌ها به طور فزاینده‌ای به جلو خم می‌شوند که باعث کاهش فضای طبیعی دیسک‌ها و در نتیجه خمیدگی ستون فقرات می‌شود. این نوع کیفوز در پسران و افراد لاغرتر رایج‌تر است. 

کیفوز ساختاری (Structural kyphosis) هیچ ارتباطی با خمیدگی ستون فقرات ندارد و زمانی رخ می‌دهد که کانال نخاعی به طور طبیعی رشد نمی‌کند. در این حالت، استخوان‌ها به صورت طبیعی خود تشکیل نمی‌دهند و حتی ممکن است به یکدیگر متصل شده باشند. بطور کلی، فرد مبتلا به کیفوز ساختاری مشکل خود را درک نمی‌کند و بیماری به طور پیوسته پیشرفت می‌کند تا جایی که فرد دچار ناتوانی کامل می‌شود. 

کیفوز مادرزادی (Congenital kyphosis) زمانی اتفاق می‌افتد که ستون فقرات نوزاد در دوران رحم به صورت صحیح شکل نگرفته است. 

هایپر کیفوز (hyper kyphosis) زمانی که کیفوز به دلیل مشکلات ستون فقرات مانند پوکی استخوان، شکستگی نخاع و … رخ دهد، به آن هایپر کیفوز گفته می‌شود. این نوع کیفوز می‌تواند مشکلات دیگری را نیز برای ستون فقرات ایجاد کند.

تمرینات اصلاحی

حرکت اول

ایستاده سر و تنه را به سمت پایین خم می‌کنیم و تلاش میکنیم در پشت پا (همسترینگ) کشش عمقی حس شود.

نگاهی به انواع ناهنجاری کیفوز و تمرینات اصلاحی آن

حرکت دوم

بین چارچوب در قرار می‌گیریم و دست‌ها را بالا برده کمی خم می‌کنیم و یک پا را جلوتر از تنه قرار می‌دهیم، کشش در ناحیه عضلات سینه به خوبی حس شود. 

نگاهی به انواع ناهنجاری کیفوز و تمرینات اصلاحی آن

حرکت سوم

بر روی زمین درازمی کشیم، به سمت بالا از طرفین دست‌ها را بالا می‌آوریم تا رها سازی عضلات منقبض صورت گیرد.

نگاهی به انواع ناهنجاری کیفوز و تمرینات اصلاحی آن

حرکت چهارم

حرکت مشهور به سوپرمن که مطابق با شکل بر روی زمین دراز می‌کشیم صورت به سمت زمین باشد، دست و پا‌ها همزمان به سمت بالا منقبض می‌کنیم.

نگاهی به انواع ناهنجاری کیفوز و تمرینات اصلاحی آن

حرکت پنجم

درازکش قرار می‌گیریم، دست و پای مخاف را بالا می‌آوریم و برای سمت دیگر تکرار می‌کنیم.

نگاهی به انواع ناهنجاری کیفوز و تمرینات اصلاحی آن

حرکت ششم

در صورت وجود کش بدنسازی در منزل آنرا نصب کرده طوری که دسته کش روبروی سینه باشد، سپس کتف‌ها را به هم نزدیک کرده و به آرامی به حالت شروع بر می‌گردیم.

نگاهی به انواع ناهنجاری کیفوز و تمرینات اصلاحی آن

حرکت هفتم

فوم رولینگ، افراد داری لوردوز یا دیسک کمر از انجام این حرکت خودداری نمایند.

فوم را زیر قسمت مهره‌های پشتی قرار می‌دهیم و حالتی مشابه پل رفتن کشتی را انجام می‌دهیم.

نگاهی به انواع ناهنجاری کیفوز و تمرینات اصلاحی آن

حرکات بسیار زیاد دیگری وجود دارد که به ذکر این چند مثال اکتفا می‌کنیم. مانند برنامه اصلاحی عارضه سر به جلو، تعداد مرتبه ها، ست‌ها و حرکات و مکث‌های این تمرینات اصلاحی را می‌توان تنظیم نمود.

دکتر میثم اللهمرادی

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی

مربی رسمی فدراسیون جهانی بدنسازی و پرورش اندام IFBB

دکمه بازگشت به بالا