ریشه‌ها و منابع استرس کنکور ارزیابی شود

ریشه‌ها و منابع استرس کنکور ارزیابی شود

زمان انتشار : ۱۳۹۹/۰۴/۲۸ - ۲۲:۰۵

یک مشاور تحصیلی با اشاره به ضرورت کاهش استرس پشت کنکوری‌ها، گفت: در قدم اول استرس باید ارزیابی شده و منبع آن پیدا شود زیرا ممکن است برای برخی افراد تکنیک‌هایی نامناسب ارائه شود.

به گزارش اخبار خوب به نقل از مژده خداوردی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به این‌که کنکور یکی‌از مهم‌ترین آزمون‌های زندگی هر فرد و جزء خاطرات فراموش نشدنی عمر تحصیلی او به حساب می‌آید، اظهار کرد: در واقع کنکور را می‌توان ثمره و نتیجه ۱۲ سال تحصیل در کلاس درس دانست که بخشی‌از زندگی و آینده فرد را رقم می‌زند و در این بین نکته مهم و قابل توجه چگونگی استفاده از این فرصت و تبدیل آن به نقطه عطف رسیدن به موفقیت است.

وی ادامه داد: روش درست مطالعه برای کنکور، برنامه‌ریزی مناسب، خواب کافی، تغذیه مناسب و مغذی، همراهی خانواده، ورزش، داشتن هدف، دوری از استرس و اضطراب، توکل و ایمان به خدا، همت بالا، استفاده از کتاب درسی و منابع کمک آموزشی مناسب و معتبر و مشاوره با اساتید و مشاوران مجرب از نکاتی است که باید در طول دوران مطالعه برای کنکور مدنظر گرفت و آن را رعایت کرد.

خداوردی با اشاره به این‌که  افرادی که در معرض این آزمون قرار دارند دارای استرس هستند، درباره کاهش استرس پشت کنکوری‌ها تصریح کرد: در قدم اول باید ریشه آن را یافت؛ استرس باید ارزیابی شده و منبع آن پیدا شود زیرا ممکن است برای برخی افراد تکنیک‌هایی نامناسب ارائه شود؛ به‌طور مثال برخی افراد تکنیک تن‌آرامی انجام می‌دهند و یا برخی در روزها و ساعاتی خاص کارهایی انجام می‌دهند که این کارها اشتباه است و کار را سخت‌تر می‌کند.

این مشاور تحصیلی افزود: باتوجه به اینکه وقتی فرد مشکل خود را به‌صورت ریشه‌ای نمی‌داند کار او سخت می‌شود، استرس یک فاجعه‌سازی است که خود فرد، اطرافیان و یا فضاهای آموزشی آن را ایجاد می‌کنند، فاجعه یعنی فرد فکر می‌کند اگر در رشته و در دانشگاه مورد علاقه خود قبول نشود اتفاقاتی بد رخ خواهد داد.

وی با بیان این‌که یک مسئله فاجعه‌سازی درباره نحوه ورود دانش‌آموزان به دانشگاه است و باید این فاجعه سازی از دوش آن‌ها برداشته شود و بگوییم که همه تلاش خود را کرده‌ایم و اگر هم اتفاقی مطلوب نبود،  فاجعه‌ای رخ نداده است، عنوان کرد: باید باور کنیم کنکور برگی از زندگی است و همه آن‌را شامل نمی‌شود؛ زمانی‌که به این باور برسند می‌فهمند که فاجعه بزرگی نیست و با خونسردی کامل می‌توانند کارهای خود را انجام دهند.

خداوردی افزود: دومین مسئله که باید برای کاهش استرس انجام داد این است که این افراد حتماً باید ارتباطات خود را با دانش‌آموزان کنکوری دیگر قطع کنند، به این معنا که اگر ارتباطی هم وجود دارد فارغ از صحبت‌های کنکور باشد چراکه وقتی آن‌ها در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند صحبت‌هایی متفاوت از کنکور می‌شود که در نتیجه استرس آن‌ها افزایش پیدا می‌کند.

این مشاور تحصیلی با اشاره به این‌که در ایام نزدیک کنکور نباید مطالب جدید یاد گرفت، زیرا باعث افزایش فشار روانی می‌شود، افزود: با نزدیک شدن زمان کنکور اکثر دانش‌آموزان تصور می‌کنند هر مطلبی را که خوانده‌اند را فراموش کرده‌اند؛ در این حالت ما باید این باور را در آن‌ها ایجاد کنیم که تمام افراد پشت کنکوری این حس را دارند و دانش‌آموزی نیست که این حس را نداشته باشد.

وی ادامه داد: در حوزه رفتاری تکنیک‌هایی برای آرامش بدنی و ذهنی باید انجام دهند، برخی می‌گویند نباید لحظه به لحظه قبل از کنکور را از دست داد و تمام وقت خود را باید صرف مطالعه کرد که این اشتباه است این افراد باید حتما تفریح یا دورهمی بین مطالعه کنکور داشته باشند.

خداوردی افزود: افراد پشت کنکوری می‌توانند برای کاهش استرس از وب سایت‌های معتبر روانشناسی و صحبت‌های انگیزشی معتبر استفاده کنند و در این بین کارهای روان‌شناسی صحیح مانند تن‌آرامی در کاهش استرس مؤثر است.

این مشاور تحصیلی تأکید کرد: یکی دیگر از کارها در کاهش استرس آب درمانی است که ذهن افراد را بازیابی می‌کند، دوش گرفتن کوتاه ازجمله کارهایی است که پس‌از مطالعه در آخر شب می‌تواند سلول‌های بدنی را آرام کند، اما افراد پس از آن نباید هیچ کتاب و یادداشتی بخوانند.

پاسخ دادن

نکات : آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند. *

*

16 + هشت =