رژیم غذایی مناسب برای تقویت عملکرد مغز

رژیم غذایی مناسب برای تقویت عملکرد مغز

زمان انتشار : ۱۳۹۶/۱۱/۱۴ - ۱۶:۱۷

طبق تحقیقات اخیر خوردن هله هوله همانند مواد مخدر اعتیادآور است. به گزارش پایگاه خبری اخبار خوب خوراکی های چرب و شیرین مانند مواد مخدر بر بخشی از مغز که احساس لذت و شعف را تحریک می کند تاثیر می گذارند. همین امر علت خوردن غیرقابل کنترل هله هوله و اپیدمی چاقی مفرط در بسیاری از مردم است، اما این تنها غذاهای ناسالم نیستند که تاثیر قابل چشمگیری روی رفتار و سلامت فرد دارد.

مغز هر فردی حدود ۲ درصد وزن بدن را تشکیل می دهد، اما ۲۰ درصد مصرف روزانه کالری را دارد. داشتن یک رژیم غذایی مفید برای مغز تضمین کننده هوشیاری عقل و روحیه شاد و حافظه خوب است. در این مطلب به رژیم غذایی مناسب برای تقویت عملکرد مغز اشاره خواهیم کرد.

۱ – تقویت قدرت تمرکز؛ قدرت تمرکز به ارسال آزادانه پیغام ها بین سلول های مغز ارتباط دارد. این سلول ها برای کارکرد و ارسال پیغام ها نیاز به اکسیژنی دارند که از قندخون تهیه می کنند. بنابراین، اولین گام برای هوشیاری و تمرکز حواس، مصرف منظم و کافی کالری در طول روز است.

ارسال پیام بین سلول ها از طریق فیبرهای عصبی انجام می گیرد، همانند سیم های برق، این فیبرها بایستی عایق بندی شوند تا پیغام ها به مغز ارسال شوند. برای به وجود آوردن این غلاف عایق بندی، مغز نیاز به ماده چربی به نام میلین (Myelin) دارد. روغن امگا۳ موجود در ماهی چرب، گردو، دانه کدو و دانه کتان در تولید و حفظ میلین نقش دارد.

۲ – تقویت روحیه؛ احساسات ما انسان ها همانند تمامی فعالیت های ذهنی، با تبادل پرهیجان پیغام بین سلول های مغز، در ارتباط است. اطلاعات بین سلول ها توسط ماده شیمیایی به نام انتقال دهنده عصبی که نقش مهمی در روحیه فرد دارد، حمل می شود. یکی از انتقال دهنده های عصبی کلیدی، دوپامین (DoPamine) است که پیک روحیه خوب است.

افزایش میزان دوپامین اشتیاق، لذت و نیرو ایجاد می کند در حالی که افت این ماده شیمیایی، احساس خلاء، ناراحتی، بدخلقی و بی حوصلگی به وجود می آورد. مواد غذایی چرب و قندی به افزایش ناگهانی دوپامین منجر می شود اما بلافاصله حجم دوپامین کم می شود. به همین دلیل بهتر است در طول روز غذاهای غنی از پروتئین را که به کندی در خون رها می شود مصرف کنید.

روش دیگر تولید منظم دوپامین و حفظ روحیه خوب، عرضه مولکول هایی است که در تولید دوپامین نقش دارند. یکی از این مولکول های مهم فنیلالنین (Phenylalanine) است که در چغندر، دانه سویا، بادام، تخم مرغ، گوشت قرمز و غلات وجود دارد. اگر می خواهید به سرعت روحیه خوبی پیدا کنید شکلات که در افزایش دوپامین موثر است، مصرف کنید. سروتونین (Serotonin) انتقال دهنده عصبی دیگری است که احساس سیری و رضایت به فرد می دهد و با اضطراب مقابله می کند. مواد غذایی حاوی کربوهیدرات علاوه بر افزایش سریع میزان سروتونین در بدن احساس خواب آ لودگی نیز ایجاد می کند، بنابراین بهتر است مصرف آن به آرامی انجام گیرد. برای تولید سروتونین، مغز نیاز به تریپتوفان (Tryptophan)، ماده ای که اغلب موجود در گوشت قرمز و تخم مرغ یافت می شود، دارد.

صبحانه حاوی تخم مرغ و یا پروتئین گوشتی، سروتونین کافی برای طول روز در بدن تولید خواهد کرد.

۳ – هوشیار ماندن؛ قهوه حاوی کافئین، درمان قدیمی خواب آلودگی است اما استفاده درست از آن، طبق روش خاصی است. کافئین ماده ای است که با فعال کردن سلول های مغز، انرژی ایجاد می کند. مصرف کافئین بیش از حد حالت عصبی به وجود می آورد، زیرا که غده هیپوفیز که در مغز قرار دارد فعالیت زیاد را به عنوان اخطار و قرار گرفتن در موقعیت اضطراری معنی می کند. کافئین موجود در بدن سپس دستور تولید هورمون آدرنالین که نوعی مکانیزم «گریز یا مبارزه» را دارد، به بدن می دهد. بنابراین بلافاصله پس از مصرف قهوه هوشیار تر می شوید و مغز بهتر و سریع تر عمل خواهد کرد اما ممکن است احساس اضطراب داشته باشید که قدرت درست فکر کردن را در شما از بین ببرد پس کافی است تنها یک لیوان قهوه بخورید.

۴ – تقویت حافظه؛ قدرت به یاد آوردن چیزها به معنی وادار کردن سلول های مغز به ایجاد ارتباط های جدید است. سلول های مغز موقعی ارتباط های جدید و درست ایجاد می کنند که برانگیخته شده باشند. به همین دلیل است که رویدادهایی که به هنگام تحریک عاطفی و یا عقلانی رخ می دهد را بهتر به ذهن می سپاریم. استیکولین (Acetylcholine) پیام رسان کلیدی در مغز به برانگیخته شدن سلول های مغز کمک می کند.

سبزی هایی مانند کلم برگ و کلم بروکلی در نگهداری حافظه کمک می کند. تخم مرغ را که می تواند در این امر خیلی موثر باشد به طور منظم در رژیم غذایی خود بگنجانید.

۵ – هوس های غذایی خود را کنترل کنید؛ به هنگام مضطرب بودن، بدن یک هورمون استرس به نام Glucocorticoids تولید می کند و باعث می شود مغز راه و چاره ای برای رهایی از این ناراحتی پیدا کند و این جاست که نقش مواد غذایی چرب و شیرین مشخص می شود، تحقیقاتی که روی موش های آزمایشگاهی انجام گرفت، نشان داد میزان بالای هورمو ن های استرس منجر به بروز رفتارهای ناخودآگاه از جمله خوردن نوشیدنی های قندی و غذاهای چرب می شود.

قرار گرفتن مکرر در معرض مواد غذایی حاوی قند در نحوه واکنش مغز تغییراتی ایجاد می کند. فرد به لذت بیشتر در ازای مصرف بیشتر مواد حاوی قند و چربی زیاد نیازمند می شود و همانند مواد مخدر معتاد می شود. تنها راه پیش گیری، دوری کردن از مواد قندی است. این دفعه اگر هوس خوردن هله هوله کردید، به فعالیت هایی مانند خواندن و ورزش کردن که دوپامین تولید می کنند، بپردازید.

خراسان – مورخ یکشنبه ۱۳۸۹/۰۲/۲۶ شماره انتشار ۱۷۵۵۱

پاسخ دادن

نکات : آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند. *

*

دو × یک =