خبر خوب؛ خبر جعلی پرسروصدایی که بی‌سروصدا پاک شد!/ ادعاهای ساختگی درباره سند همکاری ایران و چین از کجا آب می‌خورد؟

خبر خوب؛ خبر جعلی پرسروصدایی که بی‌سروصدا پاک شد!/ ادعاهای ساختگی درباره سند همکاری ایران و چین از کجا آب می‌خورد؟

زمان انتشار : ۱۴۰۰/۰۱/۱۸ - ۱۰:۱۱

گروه سواد رسانه خبرگزاری فارس؛ چندماه پیش یک خبر مثل بمب در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد: جزیره کیش در یک توافق با چین به این کشور واگذار می‌شود و ۵هزار نیروی چینی برای حفاظت از منافع ایران وارد کشورمان می‌شوند. این خبر علاوه بر انتشار سریع در شبکه‌های مختلف اجتماعی، توسط رسانه‌های فارسی‌زبان خارج‌نشین بصورت ویژه مانور داده شد و منشأ بسیاری از ادعاهای دیگر در خصوص سند همکاری ایران و چین شد.  این در حالی بود که هنوز هیچ اطلاعات رسمی در مورد این سند همکاری منتشر نشده بود.  اما فیک‌نیوزها نه تنها منتظر انتشار رسمی آن نشدند، بلکه تلاش کردند که تا آنجا که می توانند با جذاب کردن هر چه بیشتر بخش های متن ساختگی خود، حساسیت مردم نسبت به آن را زیاد و آن را در اذهان ماندگار کنند. آنها برای ایجاد حساسیت، از عبارت هایی از جمله «ایران فروشی» و «استثمار» بهره بردند و برای واقعی تر نشان دادن ادعاهای غیرواقعی خود، ارقام‌ها و عددهایی را هم به کار بردند.

اما حالا که ابعاد مختلف سند همکاری ایران و چین روشن شده است، «پترولیوم اکونومیست» بی‌سر و صدا خبر جعلی خود درباره همکاری ایران و چین را از سایت خود حذف کرده است.

پترولیوم اکونومیست گزارش مفصلی درباره جزئیات سند همکاری ایران و چین منتشر کرده بود

اکنون اگر بار دیگر این خبر را جست وجو کنید در دسترس نیست.


خبر جنجالی جزئیات سند همکاری ایران و چین از سایت نشریه حذف شده است

*پترولیوم اکونومیست چه نوشت که آن را حذف کرد؟

این رسانه غربی مدعی شده بود در این سند تهران و پکن برای سرمایه‌گذاری ۴۰۰ میلیارد دلاری چینی‌ها در صنعت نفت، گاز، پتروشیمی، صنعت و حوزه حمل ونقل ایران به توافق رسیده‌اند و شرکت‌های چینی برای حضور در هر گونه پروژه انرژی ایران در اولویت قرار خواهند گرفت. از دیگر دروغ های بزرگ این نشریه حضور قریب الوقوع پنج هزار نیروی امنیتی چینی برای حفاظت از منافع این کشور در ایران بود.
به ادعای این رسانه انگلیسی، چین می‌تواند بخشی از تولیدات نفت،‌گاز و پتروشیمی ایران را با  تخفیف تا حدود ۳۲ درصدی خریداری و پولش را حداکثر تا دو سال پرداخت کند. بنا بر این ادعاها ایران این امکان را دارد که با کمک بانک‌ها، پول محصولات خود را به ارز مرجع تبدیل کند و چین به دنبال تخفیف ۸ تا ۱۲ درصدی بر مبنای نرخ مبادله دلار است.

از دیگر ادعاهای این گزارش، این بود که امتیاز بهره‌برداری انحصاری از سه میدان نفت و گاز ایران به چین واگذار می‌شود و هر درصد رشد سهم ایران از برداشت نفت وگاز میادین غرب کارون معادل ۳۴ میلیارد دلار درآمد بر مبنای نفت بشکه‌ای ۵۰ دلار برای کشور در برخواهد داشت.

در این باره بیشتر بخوانید: «پترولیوم اکونومیست» پشت پرده شایعه‌سازی‌ها

*شگرد دروغ گویی رسانه و بعد حذف آن چگونه کار می‌کند؟

این روش نشریه انگلیسی پیش از این هم توسط رسانه ها استفاده شده است. آنها ادعاهای غلطی را مطرح می کنند و در ادامه برخی ها به اشتباه به همان اطلاعات غلط و بی پایه استناد می کنند. برای مثال در این باره افرادی از جمله حجت الاسلام حسن نوروزی نماینده رباط‌ کریم در مجلس گفت که مذاکراتی از سوی دولت در حال انجام بود که جزیره کیش به مدت ۲۵ سال به چینی‌ها واگذار شود یا محمود احمدی‌نژاد هم به قراردادی که به گفته وی «مخفیانه با طرف‌های خارجی منعقد شود» اعتراض کرد.

رسانه های دروغ گو سپس خبر را از رسانه خود حذف می کنند و پاک کردن خبر صدای بلند خبر اولیه را ندارد. بنابراین در ادامه برخی ها بار دیگر به همان اطلاعات غلط و بی پایه استناد می کنند و به این ترتیب رسانه با سوء استفاده از نقش خود به هدف موردنظرش می رسد. اما روش کار کشورهایی از جمله انگلیس برای ایرانی ها شناخته شده است و این فریبکاری از ذهن ایرانی ها پاک نمی شود.

انتهای پیام/


پاسخ دادن

نکات : آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند. *

*

2 × 3 =

x

این مطالب را نیز ببینید!

خبر خوب؛ دیگر زمان عقب‌نشینی در بورس نیست

به گزارش پایگاه خبری اخبارخوب به نقل از گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا،  در بخشی ...