بررسی مصرف کره بادام زمینی جهت افزایش وزن یا کاهش آن

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ کره بادام زمینی یک خوراکی محبوب و لذیذ است که سرشار ازمواد مغذی و مفید مثل ویتامینها، مواد معدنی و چربی‌های سالم است. در کره بادام زمینی به دلیل چربی بالایی که دارد، کالری بصورت متراکم است. به همین دلیل ممکن است عده ای نگران افزایش وزن ناشی از این کالری بالا باشند. اما برخی تحقیقات نشان دهنده آن هستند که مصرف متعادل کره بادام زمینی ممکن است سبب کاهش وزن شود.

 

اما بالاخره این ماده ی خوراکی خوشمزه چه اثری روی وزن دارد؟

همه ما می‌دانیم که افزایش وزن زمانی رخ میدهد که کالری دریافتی بدن نسبت به کالری ای که میسوزاند، بیشتر باشد. و همانطور که گفته شد، کره بادام زمینی نیز دارای کالری بسیار بالاییست. در واقع هر ۳۲ گرم کره بادام زمینی حاوی موارد زیر است:

میزان کالری: ۱۹۱

میزان چربی کل: ۱۶ گرم

میزان چربی اشباع شده: ۳ گرم

چربی تک غیراشباع: ۸ گرم

چربی اشباع نشده: ۴ گرم

اما کره بادام زمینی بسیار مغذی و سالم است؛ چرا که ۷۵ درصد چربی آن غیراشباع است. بر اساس یافته‌ها خوردن چربی غیراشباع به جای چربی اشباع، به کاهش سطح کلسترول LDL (کلسترول بد) و کاهش خطر بیماری قلبی کمک می‌کند. کره بادام زمینی منبع غنی‌ای از پروتئین، فیبر و بسیاری از ویتأمین‌ها و مواد معدنی ضروری مثل منگنز، منیزیم، فسفر، ویتأمین E و ویتأمین‌های B نیز است. البته در مصرف این خوراکی هم مثل همه‌ی مواد غذایی‌ها نباید افراط داشت!

اما اگر کره بادام زمینی را در حد اعتدال مصرف می‌کنید، پس خیالتان از هر جهت راحت باشد، در این صورت موجب افزایش وزنتان نخواهد شد. حتی می‌توان گفت که بسیاری از محققان معتقدند، کره بادام زمینی و سایر آجیل‌ها بیشتر با کاهش وزن مرتبط هستند. در یک مطالعه که روی بیش از ۳۷۰۰۰۰ فرد بزرگسال انجام گرفت، مشاهده شد که مصرف منظم آجیل به افزایش وزن کمتر میانجامد و ۵درصد کمتر در معرض خطر اضافه وزن یا چاقی قرار می‌گیرید. افرادی که آجیل می‌خورند نسبت به افرادی که آجیل نمی‌خورند، بیشتر اهل زندگی سالم و ورزش هستند و تمایل بیشتری به خوردن میوه‌ها و سبزیجات دارند.

خاصیت پروتوئین بادام زمینی

پروتئین به حفظ توده عضلانی کمک می‌کند و دریافت مقدار کافی پروتئین با قرار گرفتن غذا‌هایی مثل کره بادام زمینی در برنامه غذاییتان محقق خواهد شد. نتایج یک تحقیق نشان داده است که بین مردانی که با یک برنامه رژیمی کاهش وزن یکسان، گروهی از مصرف پروتئین بالا و گروهی از مصرف پروتئین طبیعی پیروی کردند، اگرچه هر دو گروه به یک اندازه وزن کم کرده‌اند اما آن‌هایی که از برنامه پر پروتئین پیروی می‌کردند تقریباً یک سوم کمتر عضله از دست دادند. حفظ عضلات بجز اینکه برای حفظ قوای شما ضروری است، به حفظ متابولیسم بدنتان نیز کمک می‌کند. هرچه عضلات بیشتری داشته باشید، کالری بیشتری در طول روز می‌سوزانید، حتی در هنگام استراحتتان!

تا اینجا درباره‌ی کاهش وزن و جلوگیری از اضافه وزن نامطلوب صحبت کردیم اما اگرهدف شما افزایش وزن است، باید چه کار کنید؟

کره بادام زمینی برای افزایش وزن

در اینصورت باید کالری و همینطور غذا‌هایی غنی شده با مواد مغذی را به مقدار بیشتر مصرف کنید. یادتان باشد که کره بادام زمینی سرشار از مواد مغذی و ارزان است. کسانی که به دنبال افزایش وزن خود هستند، باید بیشتر از مقدار مجاز از کره بادام زمینی استفاده کنند. حدوداً مصرف روزانه دو قاشق غذاخوری از این کره، به کاهش وزن و لاغری کمک می‌کند و اگر بیشتر مصرف شود، باعث افزایش وزن شما می‌شود. همچنین از دیگر راه حل‌ها برای افزایش وزن با این کره افزودن انواع میوه جات و سبزیجات به آن است.

هر چقدر مقدار این افزودنی‌ها بیشتر شود چاق‌تر خواهید شد، افزودن کره به غذا‌هایی مثل سالاد، سوپ یا افزودن شکر و سایر شیرین‌کننده‌ها به آن چاقترتان می‌کند. البته زمان مصرف آن هم می‌تواند اثرگذار باشد مثلاً بعد از صبحانه و یا آخر شب‌ها بعد از شام که از سوخت و ساز بدن جلوگیری می‌شود، کره بادام زمینی مصرف کنید.

جادوی کره بادام زمینی!

کره بادام زمینی بسیار سیر‌کننده است و می‌تواند با افزایش سیری و حفظ توده عضلانی، به برنامه کاهش وزن شما کمک کند. اگر یک صبحانه پر کربوهیدرات را با بادام زمینی ترکیب کنید، بیشتر از یک صبحانه پر کربوهیدرات بدون آن جلوی اشتهایتان را می‌گیرد. این کره بادام زمینی جادویی به پایداری سطح قند خونتان نیز کمک خواهد کرد و همچنین حاوی مقادیر زیادی از پروتئین و فیبر است.

این کره به دلیل خوشمزگی‌اش، می‌تواند مورد علاقه خیلی‌ها باشد و اگر رژیمتان حاوی غذا‌های مورد علاقه شما باشد قطعاً می‌توانید راحتر و طولانی‌تر آن را حفظ کنید. بگذارید به این هم اشاره کنیم که ترکیب کره بادام زمینی تقریباً با هر چیزی از نان تست و تکه‌های سیب و چوب کرفس گرفته تا اسموتی‌های میوه، بلغور جو دوسر، کلوچه و سایر غذا‌ها خوش طعم می‌شود!

اگر شما جزء کسانی هستید که به بادام زمینی آلرژی دارید یا به هر دلیلی باید از مصرف آن بپرهیزید، گزینه‌های جانشین مثل کره بادام هندی و کره فندق هم سودمند می‌باشند.

استفاده از گینر برای افزایش وزن

اینکه بدانید مکمل گینر چیست؟ به شما در انتخاب نوع مناسب با نیاز و هدفتان یاری می‌کند. گینرها مکمل‌های غذایی هستند که حاوی ترکیبی سالم از کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها و چربی‌ها برای تامین کالری هستند. برخلاف مکمل‌های پروتئینی معمولی، انبوه گینرها دارای پروتئین و کربوهیدرات بالایی هستند. آن‌ها یک راه مناسب و سالم برای ارائه یک دوز اضافی از تغذیه هستند که ممکن است صرفاً از طریق رژیم غذایی مصرف آن چالش برانگیز باشد.

در اینجا لیست بهترین مکملهای گینر برای انتخاب راحت تر شما گردآوری شده است.

 

سخن پایانی

مواد ارگانیک و حاوی پروتئین همواره جایگاه ویژه‌ای در رژیم‌های سالم غذایی دارند که با توجه به هدف شما یعنی افزایش یا کاهش وزن باید برای مصرف آن‌ها به دستورالعمل‌های مخصوصی عمل کنید. کره بادام زمینی یکی از این مواد خوراکی بی‌نظیر است که علاوه بر طعم خوب فواید بسیاری هم برای سلامتی شما دارد. از طرف دیگر استفاده از انواع بهترین مکمل‌های گینر هم می‌تواند شما و بخصوص ورزشکاران را در دستیابی به هدفتان همراهی کنند. گونه‌های مختلف گینر‌ها، مناسب با بدن و برنامه شما قابل استفاده خواهند بود.

دکمه بازگشت به بالا