از عذرخواهی کردن خجالت نکشید | ۷ راهکار برای یک عذرخواهی صمیمانه

به گزارش پایگاه خبری اخبارخوب به نقل از همشهری آنلاین، آدمیزاد است دیگر، بالاخره گاهی ممکن است چیزی بگوید یا انجام دهد که دیگران را ناراحت کند، می‌تواند یک دوست و آشنا باشد یا یکی از اعضای خانواده؛ در این مواقع وجدان خفته بیدار می‌شود و به خود می‌پیچد و تا فرد عذرخواهی نکند آرام و قرار نمی‌گیرد. عذرخواهی برای جریحه‌دار کردن احساسات دیگران یا انجام کاری که او را عصبانی می‌کند می تواند دشوار باشد. آیا تا به حال شنیده‌اید که کسی بگوید متاسف است بدون اینکه واقعا به نظر برسد؟ معذرت‌خواهی به این معنی است که می تواند به التیام دردها کمک کند. این می‌تواند به ترمیم هرگونه آسیبی که ممکن است ایجاد کرده باشید، کمک کند.

چرا باید عذرخواهی کنید؟

وقتی متوجه شدید که به کسی صدمه زده‌اید و می‌خواهید آن را جبران کنید با یک عذرخواهی صمیمانه شروع کنید. با عذرخواهی می توانید راه ارتباطی را باز کنید و روند ترمیم رابطه خود با طرف مقابل را آغاز کنید. یک عذرخواهی واقعی نشان می‌دهد که شما برای کارهای خود متاسف و ناراحت هستید و می خواهید بهتر عمل کنید. همچنین به طرف مقابل فرصتی می‌دهد تا احساسات خود را پردازش کند اما مهم این است که شما اولین قدم را برای رفع آسیب برداشته‌اید.

زمان عذرخواهی مهم است

دانستن زمان عذرخواهی تقریباً به اندازه دانستن چگونگی عذرخواهی مهم است؛ اگر کاری را انجام می‌دهید که به شخص دیگری صدمه می‌زند، چه عمداً یا تصادفی معمولاً باید عذرخواهی کنید. هرچه زودتر این کار را انجام دهید، زودتر می‌توانید برای ترمیم آسیب و بازسازی رابطه خود کار کنید. اگر بیش از حد صبر کنید (یا اصلاً عذرخواهی نکنید)، ممکن است رابطه شما با آن فرد در خطر باشد و باعث از دست دادن رابطه‌تان شود علاوه بر آن، ممکن است به اعتبار خودتان آسیب برسانید.

چگونه صمیمانه عذرخواهی کنیم؟

اگر از اتفاقی که افتاده پشیمان نباشید، کلمات “متاسفم” معنایی ندارند. اگر فکر می کنید طرف مقابل اشتباه کرده است، ممکن است متاسف نباشید. یا شاید ندانید چه کاری انجام دادید که باعث آسیب‌دیدگی آنها شده. مردم برای جلوگیری از درگیری یا سعی در توجیه اعمال خود زیاد می گویند «متاسفم». وقتی معذرت خواهی می‌کنید باید از کاری که کرده‌اید پشیمان شده باشید. در اینجا هفت راه برای انجام این کار وجود دارد

۱. صاحب اشتباه خود باشید

بخش بزرگی از عذرخواهی این است که تشخیص دهید اشتباه کرده اید. با داشتن آن، نشان می‌دهید که می‌دانید چه اتفاقی افتاده و کجا اشتباه کرده‌اید. مالکیت اشتباه خود به شما کمک می کند تا اعتماد را بازسازی کنید. وقتی عذرخواهی می‌کنید، مطمئن شوید که روی تأثیر کاری که انجام داده‌اید تمرکز کرده‌اید، نه روی نیت‌های پشت کاری که انجام داده‌اید. با انجام این کار، تجربه طرف مقابل را تایید می کنید و نشان می دهید که درک می کنید.

۲. ابراز تاسف کنید

ابراز پشیمانی با قبول مسئولیت متفاوت است. مسئولیت پذیری نشان می‌دهد که متوجه شده‌اید اقدام شما توهین‌آمیز بوده است. پشیمانی نشان می‌دهد که نسبت به آن احساس بدی دارید و ای کاش آن را انجام نمی‌دادید. می توانید چیزی شبیه این بگویید: «متاسفم که سرت داد زدم. کاش می تونستم زمان رو به عقب برگردونم.» می تواند به صداقت بیشتر عذرخواهی شما کمک کند.

۳- بهانه نیاورید

در حین عذرخواهی، گفتن “متاسفم، اما” می تواند وسوسه انگیز باشد. با معذرت خواهی شما نباید اما و اگرهایی وجود داشته باشد. مهم نیست که طرف مقابل هم اشتباه کرده باشد. کلماتی مانند “اگر” و “اما” می توانند نشان دهند که شما برای توجیه آنچه گفته‌اید یا انجام داده‌اید در تلاش هستید. اضافه کردن آنها به عذرخواهی شما باعث می‌شود که آن را کمتر واقعی جلوه دهید.

از عذرخواهی کردن خجالت نکشید | ۷ راهکار برای یک عذرخواهی صمیمانه

۴. زیاده روی نکنید

درحالیکه معذرت‌خواهی می‌تواند به رفع یک وضعیت کمک کند و به شما امکان می‌دهد آسیبی را جبران کنید، ممکن است در آن زیاده روی کنید. از عذرخواهی بیش از حد یا خیلی شدید خودداری کنید. این می‌تواند برای طرف مقابل آزاردهنده باشد و می تواند تمرکز عذرخواهی شما را تغییر دهد. همچنین عذرخواهی بیش از حد ممکن است: دیگران کمتر به شما فکر کنند، تأثیر عذرخواهی‌هایی که در آینده انجام می‌دهید را کاهش دهید و باعث آسیب به عزت نفس شما شود.

۵. پیشنهاد اصلاح موارد در صورت لزوم

در صورت امکان راهی برای جبران شرایط پیدا کنید. اگر به اموال شخص دیگری آسیب رساندید، پیشنهاد تعمیر یا تعویض آن را بدهید. اگر چیز آزاردهنده‌ای می گویید بپرسید آیا کاری وجود دارد که می‌توانید برای شروع روند بازسازی اعتماد انجام دهید.

۶. گوش کنید

معذرت خواهی فقط به معنای اعتراف به اینکه از کارهای خود متاسف هستید نیست. فرصتی برای بحث است پس از عذرخواهی، آماده گوش دادن باشید. ممکن است طرف مقابل چیزی برای گفتن داشته باشد. آنها ممکن است بخواهند احساسات خود را بیان کنند. به آنها این فرصت را بدهید که بدون وقفه حرف‌هایشان را بگویند.

۷. برای صبر آماده باشید

گاهی اوقات، یک عذرخواهی می تواند یک موقعیت را فوراً برطرف کند. در مواقع دیگر، ممکن است طرف مقابل آمادگی بخشیدن و ادامه دادن را نداشته باشد. ممکن است زمان ببرد. اما ارائه یک عذرخواهی صمیمانه مکان بسیار خوبی برای شروع روند بهبودی است.

دکمه بازگشت به بالا