رژیم غذایی گیاهی و کاهش بیماری ها

رژیم غذایی گیاهی و کاهش بیماری ها

زمان انتشار : ۱۳۹۶/۱۲/۰۸ - ۰۸:۲۸

پژوهشگران حوزه سلامت دانشگاه لومالیندا  در نوشتاری تحلیلی، به بررسی ابعاد سودمندی های رژیم های غذایی گیاهخواری برای سلامت، طول عمر، کاهش بیماری، و بهبود محیط زیست پرداخته اند.
به گزارش پایگاه خبری اخبار خوب سابقاً رژیم های غذایی گیاهخواری متمرکز بر سلامت و تعادل افراد بوده اند، اما در عصر حاضر، تاثیرات زیست_محیطی مهم این رژیم غذایی بشدت مورد توجه قرار گرفته است. رژیم های غذایی گیاهخواری با کاهش مصرف گوشت، منجر به کاهش بسیار چشمگیر آلاینده های محیط زیستی، کاهش بیماری های عصبی و جسمانی، کاهش فرآیندهای جنگل_زدایی و بیابان_زایی و رفع مشکلات سوءتغذیه در سراسر دنیا خواهند شد.

بررسی های طولی نشان دهنده افزایش طول عمر افراد، کاهش ابتلا به بیماری های عصبی، شدت و دوره بیماری، چاقی و اضافه وزن، بیماری های قلبی و عروقی، بیماری های روانی، سرطان، فشارخون، دیابت نوع دو، پوکی استخوان، سنگ کلیه و مثانه، و بیماری های دایورتیکولار هستند.

بررسی های نشان داده اند که در آسیا ۲۵ تا ۴۰ درصد مردم رژیم گیاهخواری دارند در حالی که در ایالات متحده امریکا تنها ۱ درصد بزرگسالان چنین الگوی غذایی دارند.

همانگونه که پیشتر در توضیح انواع رژیمهای غذایی بیان شد، رژیم های گیاهخواری بسته به میزان محدودیت حداقل به ۶ نوع تقسیم می شوند:
۱️⃣صرفاً خام گیاهخواری
۲️⃣گیاهان خام و پخته
۳️⃣گیاهان خام و پخته همراه با تخم مرغ
۴️⃣گیاهان خام و پخته همراه با لبنیات
۵️⃣گیاهان خام و پخته همراه با تخم مرغ و لبنیات
۶️⃣گیاهان خام و پخته همراه با تخم مرغ و لبنیات و گوشت ماکیان/دریایی

نکته بسیار مهم در رژیم گیاهخواری، کاهش بیماری های نورودژنراتیو، و مزمن است. کاهش کالری مصرفی روزانه در کنار کاهش عمده مصرف گوشت (بویژه گوشت قرمز که دشمن شماره یک سلامتی است) و محصولات فرآوری شده و چرب، کمک عمده ای به کاهش وزن، تناسب اندام، کاهش بیماری ها و نیز افزایش سلامت و کیفیت و رضایت از زندگی می نماید.

رژیم گیاهخواری شامل منابع سرشار ویتامین A، C، و E، مواد آنتی_اکسیدان، روی، مس، کاروتنوئید، فیستوسترول، توکوتریئنول، ترکیبات ارگانوسولفور، ترکیبات فنولی (فلاونوییدها، فیتواستروژن ها، اسیدفنولیک ها)، و کربوهیدرات های غیرقابل جذب (فیبر رژیمی و پریبیوتیک) است.

بررسی ها نشان داده اند با اینکه در رژیم های گیاهخواری دریافت کلسیم، ویتامین D، آهن و اسیدهای چرب در ظاهر کمتر است، اما سطح خونی کلسیم، ویتامین D، و آهن در گیاهخواران کمتر از گوشتخواران نیست (به نوع رژیم گیاهی و نیز میزان مواجهه استخوانهای پهن با آفتاب بستگی دارد). همچنین مصرف فرآوردهای سویا می تواند براحتی جبران کلسیم و ویتامین D مورد نیاز را بنماید. در عین حال گیاهخواران می توانند از مکمل های حاوی این موارد استفاده نمایند. افزون بر این، توصیه های دقیقی برای حفظ تناسب روزانه مواد غذایی در رژیم های گیاهخواری موجود است.

منبعhttps://doi.org/10.1016/B978-0-12-384947-2.00722-4

مترجم دکتر امیر محمد شهسوارانی

پاسخ دادن

نکات : آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند. *

*

19 − ده =