رژیم غذایی مناسب برای تقویت عملکرد مغز

رژیم غذایی مناسب برای تقویت عملکرد مغز

زمان انتشار : ۱۳۹۶/۱۱/۱۴ - ۱۶:۱۷

طبق تحقيقات اخير خوردن هله هوله همانند مواد مخدر اعتيادآور است. به گزارش پایگاه خبری اخبار خوب خوراکي هاي چرب و شيرين مانند مواد مخدر بر بخشي از مغز که احساس لذت و شعف را تحريک مي کند تاثير مي گذارند. همين امر علت خوردن غيرقابل کنترل هله هوله و اپيدمي چاقي مفرط در بسياري از مردم است، اما اين تنها غذاهاي ناسالم نيستند که تاثير قابل چشمگيري روي رفتار و سلامت فرد دارد.

مغز هر فردي حدود ۲ درصد وزن بدن را تشکيل مي دهد، اما ۲۰ درصد مصرف روزانه کالري را دارد. داشتن يک رژيم غذايي مفيد براي مغز تضمين کننده هوشياري عقل و روحيه شاد و حافظه خوب است. در اين مطلب به رژيم غذايي مناسب براي تقويت عملکرد مغز اشاره خواهيم کرد.

۱ – تقويت قدرت تمرکز؛ قدرت تمرکز به ارسال آزادانه پيغام ها بين سلول هاي مغز ارتباط دارد. اين سلول ها براي کارکرد و ارسال پيغام ها نياز به اکسيژني دارند که از قندخون تهيه مي کنند. بنابراين، اولين گام براي هوشياري و تمرکز حواس، مصرف منظم و کافي کالري در طول روز است.

ارسال پيام بين سلول ها از طريق فيبرهاي عصبي انجام مي گيرد، همانند سيم هاي برق، اين فيبرها بايستي عايق بندي شوند تا پيغام ها به مغز ارسال شوند. براي به وجود آوردن اين غلاف عايق بندي، مغز نياز به ماده چربي به نام ميلين (Myelin) دارد. روغن امگا۳ موجود در ماهي چرب، گردو، دانه کدو و دانه کتان در توليد و حفظ ميلين نقش دارد.

۲ – تقويت روحيه؛ احساسات ما انسان ها همانند تمامي فعاليت هاي ذهني، با تبادل پرهيجان پيغام بين سلول هاي مغز، در ارتباط است. اطلاعات بين سلول ها توسط ماده شيميايي به نام انتقال دهنده عصبي که نقش مهمي در روحيه فرد دارد، حمل مي شود. يکي از انتقال دهنده هاي عصبي کليدي، دوپامين (DoPamine) است که پيک روحيه خوب است.

افزايش ميزان دوپامين اشتياق، لذت و نيرو ايجاد مي کند در حالي که افت اين ماده شيميايي، احساس خلاء، ناراحتي، بدخلقي و بي حوصلگي به وجود مي آورد. مواد غذايي چرب و قندي به افزايش ناگهاني دوپامين منجر مي شود اما بلافاصله حجم دوپامين کم مي شود. به همين دليل بهتر است در طول روز غذاهاي غني از پروتئين را که به کندي در خون رها مي شود مصرف کنيد.

روش ديگر توليد منظم دوپامين و حفظ روحيه خوب، عرضه مولکول هايي است که در توليد دوپامين نقش دارند. يکي از اين مولکول هاي مهم فنيلالنين (Phenylalanine) است که در چغندر، دانه سويا، بادام، تخم مرغ، گوشت قرمز و غلات وجود دارد. اگر مي خواهيد به سرعت روحيه خوبي پيدا کنيد شکلات که در افزايش دوپامين موثر است، مصرف کنيد. سروتونين (Serotonin) انتقال دهنده عصبي ديگري است که احساس سيري و رضايت به فرد مي دهد و با اضطراب مقابله مي کند. مواد غذايي حاوي کربوهيدرات علاوه بر افزايش سريع ميزان سروتونين در بدن احساس خواب آ لودگي نيز ايجاد مي کند، بنابراين بهتر است مصرف آن به آرامي انجام گيرد. براي توليد سروتونين، مغز نياز به تريپتوفان (Tryptophan)، ماده اي که اغلب موجود در گوشت قرمز و تخم مرغ يافت مي شود، دارد.

صبحانه حاوي تخم مرغ و يا پروتئين گوشتي، سروتونين کافي براي طول روز در بدن توليد خواهد کرد.

۳ – هوشيار ماندن؛ قهوه حاوي کافئين، درمان قديمي خواب آلودگي است اما استفاده درست از آن، طبق روش خاصي است. کافئين ماده اي است که با فعال کردن سلول هاي مغز، انرژي ايجاد مي کند. مصرف کافئين بيش از حد حالت عصبي به وجود مي آورد، زيرا که غده هيپوفيز که در مغز قرار دارد فعاليت زياد را به عنوان اخطار و قرار گرفتن در موقعيت اضطراري معني مي کند. کافئين موجود در بدن سپس دستور توليد هورمون آدرنالين که نوعي مکانيزم «گريز يا مبارزه» را دارد، به بدن مي دهد. بنابراين بلافاصله پس از مصرف قهوه هوشيار تر مي شويد و مغز بهتر و سريع تر عمل خواهد کرد اما ممکن است احساس اضطراب داشته باشيد که قدرت درست فکر کردن را در شما از بين ببرد پس کافي است تنها يک ليوان قهوه بخوريد.

۴ – تقويت حافظه؛ قدرت به ياد آوردن چيزها به معني وادار کردن سلول هاي مغز به ايجاد ارتباط هاي جديد است. سلول هاي مغز موقعي ارتباط هاي جديد و درست ايجاد مي کنند که برانگيخته شده باشند. به همين دليل است که رويدادهايي که به هنگام تحريک عاطفي و يا عقلاني رخ مي دهد را بهتر به ذهن مي سپاريم. استيکولين (Acetylcholine) پيام رسان کليدي در مغز به برانگيخته شدن سلول هاي مغز کمک مي کند.

سبزي هايي مانند کلم برگ و کلم بروکلي در نگهداري حافظه کمک مي کند. تخم مرغ را که مي تواند در اين امر خيلي موثر باشد به طور منظم در رژيم غذايي خود بگنجانيد.

۵ – هوس هاي غذايي خود را کنترل کنيد؛ به هنگام مضطرب بودن، بدن يک هورمون استرس به نام Glucocorticoids توليد مي کند و باعث مي شود مغز راه و چاره اي براي رهايي از اين ناراحتي پيدا کند و اين جاست که نقش مواد غذايي چرب و شيرين مشخص مي شود، تحقيقاتي که روي موش هاي آزمايشگاهي انجام گرفت، نشان داد ميزان بالاي هورمو ن هاي استرس منجر به بروز رفتارهاي ناخودآگاه از جمله خوردن نوشيدني هاي قندي و غذاهاي چرب مي شود.

قرار گرفتن مکرر در معرض مواد غذايي حاوي قند در نحوه واکنش مغز تغييراتي ايجاد مي کند. فرد به لذت بيشتر در ازاي مصرف بيشتر مواد حاوي قند و چربي زياد نيازمند مي شود و همانند مواد مخدر معتاد مي شود. تنها راه پيش گيري، دوري کردن از مواد قندي است. اين دفعه اگر هوس خوردن هله هوله کرديد، به فعاليت هايي مانند خواندن و ورزش کردن که دوپامين توليد مي کنند، بپردازيد.

خراسان – مورخ یکشنبه ۱۳۸۹/۰۲/۲۶ شماره انتشار ۱۷۵۵۱

پاسخ دادن

نکات : آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند. *

*

17 − نه =