سواحل پاناما از جمله سواحلی هستند که گردشگران زیادی را به سوی خود می کشاند ، در عین حال یکی از جذابیت های آن ‏اینست که گردشگران می توانند با کشتی کروز از کانال معروف و تاریخی پاناما بگذرند. اما چه اطلاعاتی درباره این کانال دارید ‏؟ با خبر خوب همراه باشید تا به هفت نکته درباره این کانال یا آبراهه پی ببرید. ‏ ‏‏ ‏ ‏

‏۱٫‏ این آبراهه یا کانال برای تردد کشتی ها بین اقیانوس های اطلس و آرام ساخته شده است. ‏

پیش از آنکه کانال پاناما ساخته شود ، کشتی ها برای عبور از اقیانوس آرام به اطلس مجبور بودند آمریکای جنوبی را دور بزنند ‏، بدین معناست که می بایست حداقل ۲۰۰۰۰ کیلومتر راه را طی کنند. ساخت این کانال باعث شد تا عملیاتی که روزها طول می ‏کشید به هشت ساعت عبور از یک کانال ۷۷ کیلومتری ، کاهش یابد.‏

‏۲٫‏ این کانال صد سال عمر کرده است. ‏

سال ۲۰۱۴ صدمین سال افتتاح کانال پاناما بود. کشورهای کلمبیا ، فرانسه و سپس آمریکا در دوره های زمین های اطراف این ‏کانال را در دست داشتند. در سال ۱۹۹۹ ، کنترل تمام زمین های اطراف کانال به کشور پاناما سپرده شد. ساخت کانال در سال ‏‏۱۸۸۱ توسط فرانسوی ها آغاز شد ، اما بخاطر مشکلات مهندسی و تلفات جانی کارگران ، این عملیات به تعویق افتاد و در نهایت ‏در سال ۱۹۰۴ آمریکایی ها پروژه را در دست گرفتند و توانستند با تکنولوژی های جدیدتر این کانال را طی ده سال و با هزینه ‏‏۴۰۰ میلیون دلار تکمیل کنند. ‏

‏۳٫‏ بیس از ۲۵۰۰۰ نفر در حین ساخت این کانال جان خود را از دست دادند. ‏

بیش از ۴۳۰۰۰ کارگر به روی ساخت این کانال کار می کردند. آنها باید با گرما ، جنگل و تمامی موجوداتی که در آن وجود ‏داشت از جمله موش هایی که حامل بیماری طاعون بودند ، کلنجار بروند. علاوه بر اینها بیماری هایی که در اثر نیش حشرات ‏بوجود می آمد ، همانند تب زرد یا مالاریا ، رواج داشت. بیش از ۲۰۰۰۰ کارگر در زمانی که فرانسوی ها در حال ساخت کانال ‏بودند بخاطر این مشکلات جان خود را از دست دادند. پس از اینکه دلایل علمی و تحقیقات انجام شده این بیماری ها را به حشرات ‏مرتبط کرد ، آمریکایی ها اینبار با تجهیزات و مواد حشره کش قوی ادامه پروژه را در دست گرفتند. با اینحال ، ۵۰۰۰ کارگر ‏آمریکایی هم در اثر همین مشکلات جان خود را از دست دادند. ‏

‏۴٫‏ بیش از یک میلیون کشتی باربری از زمان بازگشایی این کانال از آن عبور کرده اند. ‏

در سال ۱۹۱۴ ، اولین سالی که این کانال افتتاح شد ، تقریبا ۱۰۰۰ کشتی زا این کانال استفاده کردند. امروزه بیش از ۱۵۰۰۰ کشتی ‏سالانه از کانال پاناما رد می شوند. تا سال ۲۰۱۰ ، ۹۶ سال پس از بازگشایی این کانال ، یک میلیون کشتی از این کانال عبور ‏کردند.‏

‏۵٫‏ سالانه ۲ میلیارد عوارض بابت عبور از این کانال پرداخت می شود.‏

هر کشتی که از این کانال می گذرد مبلغی را بر اساس سایز، نوع و حجم باری که دارد ، بابت عوارض پرداخت می ‏کند.بزرگترین کشتی ها گاهی مجبورند صدها هزار دلار بابت عبور از این کانال پرداخت کنند. در سال ۱۹۲۸ یک آمریکایی به ‏نام ریچارد هالیبورتون کمترین عوارض را پرداخت کرد. او ۳۶ سنت عوارض داد تا فقط در این کانال شنا کند. ‏

‏۶٫‏ کانال پاناما در سال ۲۰۱۶ گسترش یافت.‏

عرض کانال در ابتدا ۳۳ متر بود و قرن ها کشتی هایی که از این کانال عبور می کردند با توجه به اینکه بر اساس عرض این ‏کانال ساخته می شدند نام کشتی های پاناماکس را یدک می کشیدند. اما کشتی ها روز به روز بزرگتر می شدند به همین منظور در ‏سال ۲۰۰۷ ، کار به روی عریض تر کردن کانال آغاز شد. پس از آن کشتی های بزرگتری که با این سایز جدید ساخته می شدند ‏کشتی های “پست پاناماکس” نامیده شدند که ظرفیتی سه برابر بیشتر از کشتی های پاناماکس دارند. هرچند هنوز بزرگترین کشتی ‏دنیا که می تواند ۱۸۰۰۰ کانتینر کشتی را در خود جای دهد نمی تواند از کانال پاناما بگذرد. ‏

‏۷٫‏ گردشگران می توانند از کانال پاناما دیدن کنند.‏

دو گزینه وجود دارد . کشتی های کروز می توانند گردشگران را به کانال پاناما ببرند تا به مقصد بعدیشان در آنسوی کانال برسند. ‏اما همیشه برای دیدن کانال پاناما نیاز نیست به روی آب بروید ، از شهر پاناما یا سواحلی که دارد نیز می توان از راه زمینی به ‏کانال پاناما رفت.


نظر شما!!