تغذیه در سالمندی برای  افزایش طول عمر

تغذیه در سالمندی برای افزایش طول عمر

زمان انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۱۳ - ۱۱:۲۸

سالمندی و پیر شدن فرآیندی چالش برانگیز برای تمامی موجودات زنده است. در این میان افزایش طول عمر برای انسان ها در تمامی طول تاریخ بشری موضوعی مهم بوده است، به گونه ای که تقریباً تمامی انسانها بدنبال اکسیر جوانی و معجون هایی برای جاودانگی بوده اند.

به گزارش پایگاه خبری اخبار خوب با افزایش امید_به_زندگی، بهبود نظامهای مراقبت بهداشتی، افزایش فعالیت و عملکرد، و بهبود  کیفیت زندگی، سالمندی دیگر جزء جدایی ناپذیر زندگی همه شده است و بنابراین، سلامت جسمی و روانی در سالمندی امری بدیهی است.

یکی از مهمترین عاملهای سبک زندگی سالم، تغذیه و رژیم غذایی است. سلامت و سلامتی در سالمندی حاصل تعامل بین ژن ها، محیط، و کنش های متقابل افراد با محیط پیرامون است که در این میان نحوۀ تغذیه سهم بسیار مهمی بر عهده دارد.

طبق پژوهش های حوزه های فیزیولوژی و نوروساینس، تغذیه مناسب پایه اصلی و کلیدی در سلامت جسمانی، مغزی، و روانشناختی در دوره سالمندی است. لازم است هر فرد از سنین جوانی بتدریج سبک تغذیه خود را به گونه ای تنظیم نماید که نسبت سرعت ساختن (آنابولیزم) به سرعت فرسایش (کاتابولیزم، سوختن) با شیب زیاد کم نشود.

تغذیه مناسب با وضعیت بدنی و ژنتیک، فعالیتهای بدنی مداوم و روزمره، و مصرف مکمل های لازم که منطبق بر مولفه های بدنی و تغذیه ای باشند، کمک شایانی به کاهش بیماری ها و ناتوانی در سالمندی می نماید. باید در نظر داشت مسایل و اصول تغذیه در سالمندی بطور کامل متفاوت از اصول تعذیه در دوران جوانی و کودکی هستند.

لازم است برای اصلاح رژیم تغذیه ای در سالمندی، آزمایشات و معاینات مرتب ادواری صورت گرفته و بر اساس مولفه های بیماری/سلامت، و نیز وضعیت بدنی/روانی فرد سالمند، رژیم تغذیه ای مناسب وی را تنظیم نمود.

مترجم دکتر امیر محمد شهسوارانی

منبع 👇🏻
https://doi.org/10.1016/B978-0-12-801816-3.00005-4

پاسخ دادن

نکات : آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند. *

*

9 − پنج =