بازار ١٣٢ هزار میلیاردی بالقوه در تولید محتوای دیجیتال

بازار ١٣٢ هزار میلیاردی بالقوه در تولید محتوای دیجیتال

زمان انتشار : ۱۳۹۸/۰۸/۰۸ - ۱۰:۲۵

مدیر رسته فناوری اطلاعات طرح توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار(تکاپو) از هدفگذاری برای ایجاد ٢٠٠شرکت دانش بنیان در حوزه تولید محتوای دیجیتال با اشتغال مستقیم ١٥٠٠ نفر در ٣١ استان کشور خبرداد.

به گزارش اخبار خوب به نقل از مهر، محمدعبده ابطحی  با بیان اینکه وزارت کار در قالب طرح توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار (تکاپو) تلاش می‌کند طرف‌های عرضه و تقاضای بازار کار را در رسته‌هایی که بیشترین ظرفیت ایجاد اشتغال را دارند، تقویت کند، اظهار داشت: بنابراین در قالب طرح تکاپو در سال های گذشته الگوهایی را در سطح کشور به اجرا درآورد که تلاش می‌کنیم این تجربیات نهادینه شود، به گونه‌ای که دستاوردها در سطح ملی و با مشارکت و محوریت بخش خصوصی فعال در این حوزه‌ها پایدار شوند.

این مقام مسئول ادامه داد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با مشارکت سازمان صنعتی ملل متحد (یونیدو) یک برنامه مشترک برای توسعه کسب وکار و اشتغال پایدار در ایران طراحی کرده است که یکی از حوزه‌های اصلی آن صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات با تمرکز بر توسعه زیست‌بوم‌های تخصصی این صنعت در حوزه‌های پرتقاضا و پرظرفیت از نظر ایجاد اشتغال و خلق ثروت است.

وی با اشاره به تاسیس بنیاد ملی کارآفرینی محتوای دیجیتال گفت: بنا داریم در قالب اقدامات توسعه‌ای، از جمع بنگاه‌ها و به عبارتی دیگر از یک صنعت حمایت کنیم که این امر در قالب نهادسازی تخصصی و اختصاصی در درون صنعت هدف امکان پذیر است و بنیاد ملی کارآفرینی محتوای دیجیتال در همین راستا تاسیس شده و در ماه‌های آینده نیز اقدامات نهادساز و نهادینه ساز بیشتری را از در زمینه‌های مختلف شاهد خواهیم بود.

در ساده ترین حالت از شرکت‌های تولید کننده انیمیشن و در حالت پیشرفته‌تر از شتابدهنده‌ها حمایت خواهیم کرد. اما در حالت پیشرفته تر از کارخانه نوآوری صحبت می کنیم که این روزها موج آن در کشور شروع شده و هر کسی دنبال یک کارخانه قدیمی می‌گردد تا آن را به کارخانه نوآوری تبدیل کندابطحی افزود: پیش بینی شده با هدایت این بنیاد حدود ۲۰۰ شرکت دانش بنیان و خلاق در حوزه محتوای دیجیتال با ظرفیت اشتغال مستقیم بیش از ۱۵۰۰ نفر در ۳۱ استان کشور ایجاد شود.

مدیر رسته فناوری اطلاعات طرح تکاپو، ادامه داد: در این راستا تأسیس اولین نهاد ملی پشتیبان کسب و کار با عنوان بنیاد ملی کارآفرینی محتوای دیجیتال، در دستور کار مشترک وزارت کار و بخش خصوصی قرار گرفت تا در قالب مدل عمومی – خصوصی و با حمایت سایر سازمان‌های دولتی، این نهاد به توسعه اشتغال در یک حوزه تخصصی در کشور منجر شود.

وی گفت: تفاوت اصلی این بنیاد با رویکردهای مشابه در سطح کشور آن است که در قالب این بنیاد قرار است یک زیست‌بوم تخصصی کسب و کار در کشور با مدیریت مشترک بخش خصوصی و دولتی توسعه یابد. این بنیاد در قالب یک نهاد فراگیر ملی پشتیبان کسب و کار، با رویکرد توسعه زیست بوم محتوای دیجیتال، به انتخاب افراد و استعدادهای محلی، آموزش و توانمندسازی آنها، ایجاد کسب و کارهای نوآور و خلاق در حوزه محتوای دیجیتال، توسعه بازار کسب و کارها در داخل و به ویژه خارج کشور می‌پردازد و در نهایت یک شبکه ملی کارآفرین و نوآور اقدام خواهد کرد. 

ابطحی ادامه داد: برای تقریب به ذهن، فرض کنیم که هر یک از استان های مرزی ما بتوانند انیمیشن طنز به زبان مشترک با کشورهای همجوار تولید کنند. به ازای هر کلیک در کشور های منطقه، تولید ثروت و اشتغال در کشور خواهیم داشت. این کاری است که در فاز پایلوت اجرا شده است و اینک می خواهد به صورت نظام مند  پیش برود.

مدیر رسته فناوری اطلاعات طرح تکاپو همچنین گفت: در ساده ترین حالت از شرکت‌های تولید کننده انیمیشن و در حالت پیشرفته‌تر از شتابدهنده‌ها حمایت خواهیم کرد. اما در حالت پیشرفته تر از کارخانه نوآوری صحبت می کنیم که این روزها موج آن در کشور شروع شده و هر کسی دنبال یک کارخانه قدیمی می‌گردد تا آن را به کارخانه نوآوری تبدیل کند.

وی تاکید کرد: اما در این بنیاد، موضوع ما توسعه یک اکوسیستم است که همه بازیگران بتوانند در آن نقش خود را به درستی ایفا کنند. در این حالت نقش دولت از «تمرکز بر منفعت خصوصی» به «تمرکز بر سیاست‌هایی از جنس منفعت عمومی» انتقال پیدا می‌کند که قاعده نقش آفرینی دولت هم همین است. 

وی با تاکید بر اینکه رویکرد ما، ایجاد اتصال شرکت‌های پیشرو به بازار جهانی و از سوی دیگر اتصال این شرکت‌ها به صورت تخصصی به فعالان کوچکتر در استان‌ها و شبکه سازی برای آنها است، گفت: این امر به صورت ماشینی قابل ایجاد نیست، بلکه باید زیست بوم آن را تقویت کرد.

ابطحی ادامه داد: نکته حایز اهمیت در این برنامه ها آن است که متفاوت از سنت شکل گرفته در کشور که دولت ها به طور مستقیم از بنگاه ها به صورت منفرد مانند وام به یک بنگاه، دادن مجوز به یک بنگاه حمایت می‌کنند، در قالب اقدامات توسعه ای، از جمع بنگاه‌ها و به عبارتی دیگر از یک صنعت حمایت کنیم. این امر در قالب نهادسازی تخصصی و اختصاصی در درون صنعت هدف امکان پذیر است. امروز  نمونه ای از این نهادها را تاسیس کردیم. 

این مقام مسئول با بیان اینکه از نظر ما حوزه فناوری اطلاعات حوزه پر ارزش و پر اشتغال است، گفت: بنابراین در هماهنگی با دستگاه های مرتبط با این حوزه برنامه های توسعه ای و نهادسازی متعددی را در دستور کار قرار دادیم. 

ابطحی افزود: واقعیت این است که در کشور ما به دلیل قواعد سنتی در سیاست گذاری، گذار از سبک گذشته به سبک متناسب با کسب و کارهای جدید زمان می برد، بنابراین باید از مسیرهای جدید که سرعت را بالا می‌برد از جمله نهادسازی برای ایجاد ثروت و اشتغال و استفاده از ظرفیت انعصاف پذیر بخش خصوصی استفاده بهره گرفت. 

در ایران گردش مالی بازار محتوای دیجیتال حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود، در حالی که اگر در ایران به اندازه سهم جمعیتی یک درصدی خود می‌توانستیم از حوزه محتوا و رسانه‌های دیجیتال، بازار خلق کنیم باید بازارهای موجود در حوزه محتوا و رسانه دیجیتال بیش از ۱۳ برابر و با گردش مالی حدود ١٣٢ هزار میلیارد تومانی فعالیت می کردندمدیر رسته فناوری اطلاعات طرح توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار، با بیان اینکه صنعت محتوای دیجیتال یکی از پررونق‌ترین حوزه‌های کسب و کار در دنیا و مولد هزاران کسب و کار است، گفت: صنعت رسانه و سرگرمی بیش از ۲۲۰۰ میلیارد دلار در دنیا گردش مالی دارد که بیش از ۵۵ درصد آن یعنی بیش از ۱۲۰۰ میلیارد دلار در اختیار محتوا و رسانه‌های دیجیتال و از این مقدار بیش از ۲۶۰ میلیارد دلار در بخش انیمیشن است.

وی درباره سهم ایران از بازار محتوای رسانه و دیجیتال گفت: در ایران گردش مالی بازار محتوای دیجیتال حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود که ۷۰۰ میلیارد تومان آن در اختیار انیمیشن اعم از تولیدات داخلی و خارجی قرار دارد. 

ابطحی ادامه داد: در حالی که اگر در ایران به اندازه سهم جمعیتی یک درصدی خود می‌توانستیم از حوزه محتوا و رسانه‌های دیجیتال، بازار خلق کنیم باید بازارهای موجود در حوزه محتوا و رسانه دیجیتال بیش از ۱۳ برابر و با گردش مالی حدود ١٣٢ هزار میلیارد تومانی فعالیت می کردند و در حوزه انیمیشن بیش از ۴۰ برابر وضع موجود باشد؛ این نشانگر وجود ظرفیت بالا برای ایجاد هزاران کسب و کار و توسعه بازار در داخل و خارج کشور است. 

مدیر رسته فناوری اطلاعات طرح توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار افزود: از آنجا که در این بازار بخش خصوصی باید تولید کننده و مصرف کننده باشد، نیازمند نوع جدید از مداخله دولت است و ما در وزارت کار بر اساس تجارب گذشته و به ویژه تجربه کار مشترک با یونیدو، پشتیبانی از تأسیس بنیاد فعلی و چند مورد مشابه را جهت توسعه یک صنعت پرظرفیت و پر اشتغال در دستور کار قرار داده‌ایم.

پاسخ دادن

نکات : آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند. *

*

پنج × 2 =